VIVIENNE WESTWOOD
Punk & glamour
3 oktober 2020 - 9 maj 2021
Utställningen är producerad av Millesgården museum i samarbete med den privata samlaren Lee Price. Det är en inofficiell utställning om Dame VivienneWestwood, inte ett institutionellt partnerskap med Vivienne Westwood Limited™
Dame Vivienne Isabel Westwood (f. 8 april 1941) var den som introducerade punk- och new romantic-modet för den breda publiken. Med sin originella sömnadskonst, stickningsteknik och politiska aktivism är Vivienne Westwood den äkta punkrockaren!
Utställningen illustrerar fem decennier av mode – från ursprunget i punkens gör-det-själv-anda till couturens glamour.
Westwood inledde sin imponerande modekarriär under 1970-talet med partnern Malcolm McLaren, punkbandet Sex Pistols manager. Tillsammans skapade de kläder som såldes i sin butik på King’s Road 430 i London. 1970-talets konservativa England chockades av estetiken med bondage-dräkter av skotskrutigt militärtyg, muslintopparutsmyckade med säkerhetsnålar och slagord som ”Destroy” (förstör) över ett hakkors och t-shirts med provokativa bilder som två cowboys nakna från midjan nedåt. Butiken på King’s Road genomgick ett flertal namnbyten – Sex, Seditionaries, World’s End – och med varje förvandling öppnades en ny värld.
När samarbetet med McLaren upphörde inriktade Vivienne Westwood sig på tradition och hantverk. Från mitten av 1980-talet blev sömnaden en viktig del av arbetet och den självlärda Westwood tillägnade sig nödvändiga kunskaper på området.
Westwoods ”mini-crini”-design från 1985, en kombinerad minikjol och viktoriansk krinolin, blev en vändpunkt. Under de följande två decennierna skapade hon kollektioner inspirerade av klassiska förlagor, i synnerhet av målningar av 1700-talskonstnärerna Jean-Honoré Fragonard, François Boucher och Antoine Watteau. Favoriter som till exempel Bouchers målning Daphnis and Chloe, som ingår i Wallace Collection i London, trycktes direkt på tyget.
Westwood-logotypen, klotet och korset, som introducerades 1985, är en del av regalierna som drottningen bär vid parlamentets högtidliga öppnande. Tillsammans med Saturnus-ringen står logotypen för tradition och framtid.
1988 träffade Westwood den österrikiske formgivaren Andreas Kronthaler på konstskolan Kunstgewerbeschule i Wien där hon undervisade. Kronthaler flyttade till London och började samarbeta med Westwood. 1991 skapade de sin första gemensamma kollektion och två år senare gifte de sig.
Westwood har under sin långa karriär gradvist förvandlats från en radikal modeskapare till att bli en del av etablissemanget. 1992 tilldelades hon brittiskaimperieorden och 2006 fick hon titeln Dame Commander för sitt bidrag till den brittiska modeindustrin. Hennes kläder och produkter säljs i över 50 länder.
Westwood fortsätter att vara en galjonsfigur och kreativ kraft inom mode samtidigt som hon förblir en passionerad och engagerad aktivist. Genom åren har både hennes kreationer och hon själv fått en allt tydligare politisk inriktning. Westwood engagerar sig bland annat i kampen för yttrandefrihet, mot klimatkrisen, mot hydraulisk spräckning (fracking) och mot mineralutvinningen i Arktis.
Utställningen, med den engelska samlaren Lee Price som curator, består av cirka 350 objekt designade av Westwood, från 1970- till 2010-talet. Dessutom ingår fotograf Ki Prices bilder av Westwood på glamorösa modevisningar och på Londons gator i samband med politiska manifestationer.