Den plats där Millesgården ligger idag var en vildvuxen granitklippa med tall, björk och en liten tjärn när Carl och Olga Milles började köpa
mark här 1907. Numera är
Millesgården en kultiverad klippa där granitblocken blivit trappor,
terrasser och murar och där nya stenmaterial tillkommit; sandsten från
Öland; röd kvartsit från Älvdalen och gårdsgrus från åsarna kring
Stockholm.
Inom trädgårdsdesign var Carl Milles en djärv improvisatör, med förmågan att fritt integrera olika arkitektoniska fragment, som kolonner från Gustav III:s operahus, en marmorbåge från det rivna Hotel Rydberg i Stockholm, samt terrasser planterade med enar.
Ett mycket personligt trädgårdsrum är Millesgårdens "Lilla Österrike" (1924), som skapades som en överraskning till Olga Milles för att fira hennes 50-årsdag. Med förståelse för sin hustrus ständiga hemlängtan till Österrike, valde Carl en brant, stenig sänka och skapade, med alpina växter, två vägkorskapell med pietàmotiv, en stor träreplika av en medeltida korsfäst Kristus och en dopfunt i kalksten, en fantasifull tolkning av Olgas älskade hemland.
Personligen älskade Milles Italiens medelhavsträdgårdar och ville återskapa något av detta på Millesgården. I den nybyggda loggian, Lilla Ateljén, ritad av Evert Milles, lät Carl måla en fresk föreställande Neapelbukten, med akantus och kaktus i förgrunden, och oliv- och vetefält i fjärran. För att ytterligare understryka medelhavskaraktären hos byggnaden och landskapsfresken leder raka gångar av svart och vit marmor, krönta av kolonner, fram till loggian. Mellan gångarna är tallar planterade tillsammans med björkar för att tillföra en nordisk känsla. Denna lekfulla kombination av nordiska-sydeuropeiska element, förstärkt av den porlande Tritonfontänen, lyckas alltid charma besökare från södra Europa.
Klicka dig vidare för att läsa mer om de olika terrasserna och några av de skulpturer som finns placerade där.