Millesgården - Om Millesgården - Millesgården Museum - Skulpturparken

Skulpturparken

Den plats där Millesgården ligger idag var en vildvuxen granitklippa med tall, björk och en liten tjärn när Carl och Olga Milles började köpa mark här 1907. Numera är Millesgården en kultiverad klippa där granitblocken blivit trappor, terrasser och murar och där nya stenmaterial tillkommit; sandsten från Öland; röd kvartsit från Älvdalen och gårdsgrus från åsarna kring Stockholm.



Inom trädgårdsdesign var Carl Milles en djärv improvisatör, med förmågan att fritt integrera olika arkitektoniska fragment, som kolonner från Gustav III:s operahus, en marmorbåge från det rivna Hotel Rydberg i Stockholm, samt terrasser planterade med enar.



Ett mycket personligt trädgårdsrum är Millesgårdens "Lilla Österrike" (1924), som skapades som en överraskning till Olga Milles för att fira hennes 50-årsdag. Med förståelse för sin hustrus ständiga hemlängtan till Österrike, valde Carl en brant, stenig sänka och skapade, med alpina växter, två vägkorskapell med pietàmotiv, en stor träreplika av en medeltida korsfäst Kristus och en dopfunt i kalksten, en fantasifull tolkning av Olgas älskade hemland.



Personligen älskade Milles Italiens medelhavsträdgårdar och ville återskapa något av detta på Millesgården. I den nybyggda loggian, Lilla Ateljén, ritad av Evert Milles, lät Carl måla en fresk föreställande Neapelbukten, med akantus och kaktus i förgrunden, och oliv- och vetefält i fjärran. För att ytterligare understryka medelhavskaraktären hos byggnaden och landskapsfresken leder raka gångar av svart och vit marmor, krönta av kolonner, fram till loggian. Mellan gångarna är tallar planterade tillsammans med björkar för att tillföra en nordisk känsla. Denna lekfulla kombination av nordiska-sydeuropeiska element, förstärkt av den porlande Tritonfontänen, lyckas alltid charma besökare från södra Europa.


Klicka dig vidare för att läsa mer om de olika terrasserna och några av de skulpturer som finns placerade där.



Övre terrassen

Detta är Millesgårdens äldsta del. Carl Milles köpte en tomt 1906 här, högst upp på Herserudsklippan, som han började bebygga 1908 med bostadshus och ateljéer till sig och Olga . Under de kommande åren förändrades ständigt den Övre terrassens utseende genom om- och tillbyggnader men också genom att Carl Milles flyttade runt skulpturerna för att prova olika placeringar.

Läs mer här...

Mellersta terrassen

Den stora Himmelstrappan som leder upp till Mellersta Terrassen iordningställdes i slutet av 1910-talet. Här finns bl.a. en fontän, Venus med snäckan, vars brunnskar skjuter ut på den långsmala terrassen. Kolonnerna mot sjösidan är huggna av stenhuggaren Per Palm i vätögranit. Längst den övre delen av trappan, blommar stjärnmagnolia i april och senare i maj färgas trappan blå av murreva.

Läs mer här...

Lilla Österrike/Olgas terrass

Lilla Österrike är en terrass som Carl Milles byggde till Olga, för att hon skulle få en förnimmelse av sitt hemland Österrike, som hon saknade. Där planterade han edelweiss och gentiana och placerade krucifix och små kapell, liknande de man kan se längs vägarna i Alperna. På platser finn idag ett litet kapell där Carl och Olga har sin sista viloplats.

Läs mer här...

Nedre terrassen

Nedre Terrassen byggdes under 50-talet då Carl och Olga Milles hade återvänt till Europa efter 20 år i USA. De bodde i Rom under vintrarna och tillbringade fler somrar på Millesgården. Nedre Terrassen är skapad med den italienska piazzan som förebild. Carl Milles ville ha ett öppet, stensatt torg med porlande fontäner och plats för många människor. Terrassens röda stensättning är gjord av  Älvdalskvartsit.

Läs mer här...

Ateljéträdgården

Området bakom Stora Ateljén kallas Ateljéträdgården, den nås genom de stora glasdörrarna i Stora ateljén och det är en magisk plats på försommaren när den blå irisen blommar.

Läs mer här...

Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.