Den 10 februari 2024 öppnar Millesgården Museum utställningen om Jacqueline Marval (1866-1932). Här får besökaren en möjlighet att upptäcka ett mångfacetterat och fascinerande konstnärskap från tidigt 1900-tal. Ett konstnärskap få har kännedom om - men som ingår i den kontext där giganter som Matisse, Derain, Picasso och Denis sedan länge har sin plats. Marval och hennes verk var på plats i Paris då konsthistoria skrevs, då Picasso ställde ut sin Demoiselles d´Avignon och då begreppet fauvism uppstod.
Jacqueline Marval är en av de färgstarka franska konstnärer som under tidigt 1900-tal fann sin plats på Paris konstscen. Hon ställde ut tillsammans med ikoner som Henri Matisse, Pablo Picasso, Jean Cocteau och Maurice Denis. Med djärv kolorit och fria penseldrag porträtterade Marval kvinnor, ofta nakna, och gärna med sig själv som musa och modell. Ett vågat drag av en kvinna vid förra sekelskiftet. Hon prisades av sin samtid och beskrevs av konstkritikern och poeten Guillaume Apollinaire som ”En av vår tids mest anmärkningsvärda konstnärer” och deltog i otaliga utställningar i både Frankrike och internationellt.
I Millesgårdens konsthall, i en retrospektiv utställning, den första sedan 1987 och den första någonsin utanför Frankrike, möts besökarna av ett 50-tal verk som spänner över Jacqueline Marvals konstnärliga bana. Utställningen visar ett mångfacetterat och fascinerande konstnärskap som få har kännedom om men som nu lyfts fram i samarbete med Comité Jacqueline Marval i Paris.
”För två år sedan hamnade Jacqueline Marvals namn i Millesgårdens blickfång. Hennes namn dök upp i raden av namnkunniga franska konstnärer som Henri Matisse, Pablo Picasso och André Derain och vi blev nyfikna på vem hon var. Våra eftersökningar ledde till Comité Marval i Paris, som ägnat 40 år åt att förvärva verk av hennes hand”, säger Thérèse Dyhlén, tf VD och museichef på Millesgården. ”Vi är stolta över att få presentera ett intressant och viktigt konstnärskap från tidigt 1900-tal som få har kännedom om.”
”Det är med stor glädje som vi introducerar Jacqueline Marval för den svenska publiken. Tack vare Millesgården Museum kan vi nu vårda hennes konstnärskap och se till att hon återfår det internationella erkännandet hon hade före sin död,” meddelar Comité Jacqueline Marval.
Utställningen Jacqueline Marval – Fauvism Feminism Flamboyance pågår mellan den 10 februari 2024 och den 19 maj 2024 och visas i Millesgården Museums konsthall.
Om Jacqueline Marval
Jacqueline Marval föds som Marie-Joséphine Vallet 1866 nära Grenoble i Frankrike. Hon utbildar sig till lärare, gifter sig och får en son, som dör bara sex månader gammal. Sonens tragiska död leder till en slags pånyttfödelse som kommer att påverka resten av hennes liv. Hon lämnar sitt tidigare liv bakom sig, skiljer sig, flyttar till konstnärskvarteren i Montparnasse i Paris och tar namnet Jacqueline Marval (Mar+Val från hennes forna namn) och försörjer sig som sömmerska och brodös. Marval börjar umgås med konstnärer som Pablo Picasso, Henri Matisse, Kees van Dongen, Albert Marquet och Tsuguharu Foujita. Hon börjar måla, självlärd, fri, flamboyant och spontan, och galleristen Berthe Weill, omtalad och flitig mecenat för kvinnliga konstnärer, ställer ut hennes verk från 1902.
Vid Salon d´automne 1905, där Marval ställer ut samtidigt som bl a Matisse chockas besökarna av ett måleri med oförställda vilda, levande penseldrag och oblandade expressiva färger och en kritiker kallar dem les fauves – vildarna. Begreppet Fauvism var fött!
Liksom konstnärsvännen Matisse låter hon färgen vara motiv, befriar den från dess deskriptiva roll och låter den förmedla känslor. Återkommande i Jacqueline Marvals måleri finner vi bekanta anletsdrag; hennes egna. De återfinns inte bara i självporträtt utan också i avbildningar av odalisker och andra gestalter. Hon är sin egen musa och framställer ofta kvinnokroppen utan idealisering eller försköning, fri och med en annan blick än mannens. Marval ställde inte ut i egenskap av kvinnlig konstnär och nekade ofta till liknande propåer. Det var inte hennes könstillhörighet som var det
viktiga, utan konsten.
Marval gör sig ett namn och ställer ut med konstnärer som idag ses som giganter: Picasso, Matisse och Denis. Ett av Marvals verk visades på The Armory Show 1913, i den omtalade utställningen där europeisk samtida konst för första gången presenterades i New York. Samma år får hon det prestigefulla uppdraget att måla åtta paneler i den nya teatern Théâtre des Champs-Élysées, en av Europas första art déco-byggnader.
Under 1920-talet introduceras hon för det trendiga strandlivet i badorten Biarritz av den revolutionerande modeskaparen Paul Poiret. På duken fäster hon solgassande sandstränder, vågskvalp och myllret av människor som kopplar av iklädda svarta baddräkter. I vissa verk låter hon ljuset dominera, och låter badare och parasoll avteckna sig som små svarta prickar mot duken.
Längs med Seine, på 19 quai Saint Michel, bor hon granne med Flandrin, Marquet och Matisse. Prunkande blomsterbuketter mot en fond av Notre Dame och flanerande parisare utgör motiv under de sista åren av Marvals liv. Hon avlider i cancer den 28 maj 1932, 65 år gammal.
Några tongivande verk i utställningen
L’Odalisque au Guépard, olja på duk (1900)
Målningen är en av Marvals första och ställdes ut på Salon des indépendants 1901. Den ses som hennes manifest där hon använt sig själv som musa och modell. Det sägs vara det första kvinnliga nakna självporträttet i konsthistorien.
L’Étrange femme, olja på duk (1920)
Målningen är en subtil nakenstudie där den förlängda kroppen, kompositionen och detaljerna förkroppsligar essensen av det glada 1920-talet. Denna flambojans är återkommande i Marvals motiv, men även en del av hennes livsstil.
Biarritz, olja på duk (1923)
Tiden i Biarritz tillsammans med modeskaparen Paul Poiret var en viktig period i Marvals liv. Här möter hon, och avbildar tidigt, en kommande trend; solbadandet. Här skapade hon detaljerade porträtt av kvinnor och män i moderiktiga baddräkter men också miljöbilder där människor och parasoll framstår som små svarta prickar på duken.
Fleurs devant Notre-Dame, olja på duk, (ca 1920)
I centrum står en bukett amaryllis med Notre-Dame och människor som botaniserar bland Paris kända boklådor som fond. Mot slutet av hennes liv var just prunkande blomsterbuketter ett återkommande motiv.
Om utställningen
Utställningen Jacqueline Marval – Fauvism Feminism Flamboyance är en retrospektiv utställning, den första sedan 1987 och den första någonsin utanför Frankrike. Utställningen är producerad i samarbete med Comité Jacqueline Marval i Paris.
Utställningen stöds av Herbert och Anne-Marie Lembckes Ad Infinitum Foundation
För ytterligare pressinfo, inbjudan till pressvisning eller övriga pressfrågor, vänligen kontakta
Thomas Hägg, thomas.hagg@millesgarden.se eller 0708-723806
Högupplösta pressbilder och pressmaterial finns att hämta här.