Utställningarna i konsthallen och konstnärshemmet har samma öppettider som Millesgården i övrigt. 

DEN MODERNA KVINNAN
28 OKT - 25 FEB 2018

En utställning producerad av  Ateneum där fyra av den finska modernismens stora konstnärer presenteras; Helene Schjerfbeck, Sigrid Schauman, Ellen Thesleff och Elga Sesemann.  Det var konstnärer som spelade en avgörande roll i den finska konsthistorien från det sena 1800-talet och under större delen av 1900-talet. Utställningen presenteras under 2017, jubileumsåret för Finlands självständighet.

Helene Schjerfbeck (1862-1946) är välkänd för sina under åren allt mer avskalade bilder där till slut endast det mest betydelsebärande finns kvar. I utställningen ingår en serie porträtt och några stilleben, målningar gjorda från tidigt 1900-tal fram till åren innan konstnärens död.

Sigrid Schauman (1877-1979) var landskapsmålare. Hon var en tid elev till Helene Schjerfbeck och utbildade sig även i Paris, där hon hade nära kontakt med Sonia och Robert Delaunay. Hon vistades även i Italien där hon arbetade tillsammans med Ellen Thesleff. Färgmättade och stiliserade landskap och några nakenstudier ingår i utställningen.

Ellen Thesleff (1869 -1954) målade i början av sin karriär i naturalistisk stil men blev, efter mötet med den europeiska modernismen, inspirerad av fauvism och expressionism. Under långa vistelser i Frankrike och Italien utvecklade hon en färgbehandling  som gjorde henne till en stor ljusskildrare. I hennes landskapsbilder, varav flera ingår i utställningen, är naturen upplöst i ett flödande färgrikt ljus. 

Elga Sesemann (1922-2007) var expressionistisk målare och en stor kolorist. Hon arbetade med palettkniv, inte pensel, vilket ger hennes målningar en känsla av materialitet. Hon målade många självporträtt där hon utforskar sig själv med en osentimental och psykologiskt skarp blick. Sesemann gav även ut diktsamlingar. 

MAGISKA MILLESGÅRDEN
PERMANENT UTSTÄLLNING I LILLA ATELJÉN

Fotografen Yanan Li har vistas på Millesgården under mer än ett år för att fotografera museet. I snöstorm, regn, dimma, mörker och ljus har han som ingen annan fångat det magiska med Millesgården. I utställningen, som visas i Lilla ateljén, kan besökarna uppleva museet även långt efter stängning genom hans bilder.
Yanan Li flyttade från Kina till Sverige år 2000. En orsak var den berömda Hasselbladskameran. Det typiska slutarljudet hade väckt hans intresse redan när han studerade filmfotografi i Kina. Idag är han Hasselblad-ambassadör, en av få i världen.

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse