Ida Lorentzen - White Light
26 augusti - 15 oktober
Ida Lorentzen har kallats stillhetens målare. Hennes motivkrets är rum - sparsamt eller inte alls möblerade och karaktäriserade av subtila ljus- och skuggspel.
Bilderna präglas av en stor integritet även om personliga detaljer saknas. Trots stillheten, som ofta skapas genom vertikala och horisontella linjespel, söker konstnären också efter möjligheten att synliggöra en historia, ett förflutet, i rummets ting och arkitektur. Spår av liv är gestaltade i samspelet med rummets golv och väggar, de enkla möblerna och ljus och skuggor. Rummet och de enskilda tingen glider samman till ett oupplösligt helt där varje möbel även kan ses som en aktör. Den subjektiva synvinkeln förstärks genom att åskådaren i vissa bilder bibringas uppfattningen av att vara inne i rummet snarare än att se det utifrån.
Hon målar ofta sitt eget fysiska rum, den ateljé som hon arbetar i. Om interiören präglas av stillhet ger ljuset, i glimtar eller diagonala inbrytningar, en flyktighet och påminnelse om tidens gång till bilderna.
En av hennes tidiga influenser var den danske konstnären Vilhelm Hammershöi (1864 - 1916) och 2005 visades en utställning, Den forunderlige stillheten, på Blaafarveverket i Modum, Norge, med verk av båda konstnärerna. Liksom hos Vilhelm Hammershöi kan man även i Ida Lorentzens konstnärskap dra längdsnitt till Jan Vermeer van Delft och Pieter de Hooch. Med det undantaget att i Ida Lorentzens bilder saknas människan helt som motiv.
Det omtalade nordiska ljuset finns tydligt i Ida Lorentzens produktion. Ljuset är här en immateriell och förvandlande kraft som omvandlar tingens karaktär så att de mister sina fasta konturer och ytor.
Bilderna kan även, liksom inom det romantiska måleriet, ses som ett slags psykologiska rum där den verklighet hon skildrar blir till en metafor för människans inre och förhållandet mellan detta inre - själen/anden och det yttre - naturen/världen. Hennes måleri är föreställande men har en dragning mot det abstrakta i behandlingen av rummets ytor och avgränsningar. Men det finns också en kroppslighet i måleriet, ibland som en transparant hud, som talar om minne och tid, ett skönjande av gränser mellan påtaglig närvaro och bortglidande förnimmelser av det som varit.
Perspektivförskjutningar och motivbeskärningar ger rum för en öppen tolkning och i skildringarna finns alltid en spänningsladdad tvetydighet.Ida Lorentzen förbinder en nordisk och en anglikansk tradition. Hon är besläktad med dansken Vilhelm Hammershöi och amerikanen Edward Hopper (1882 - 1967) både andligt och motiviskt. Med en uppväxt i Boston och utbildning i Norge finns en dualism ständigt närvarande i hennes konstnärskap.
Hennes spännvidd över åren går från 1800-talets nationalromantiska måleri till 1970-talets new yorkminimalism men Ida Lorentzens bilder är på ett sätt ett tidlöst måleri - det kan inte kopplas till en bestämd tid, plats eller händelse.
Ida Lorentzen är född i New York 1951 men sedan 1974 bosatt i Oslo.
Hon är utbildad vid Boston University School of Fine Arts, USA, 1970 - 1974 och vid Statens Kunstakademi, Oslo, 1974 - 1979.
I likhet med Carl Milles är hon en av få skandinaviska konstnärer som tilldelats det prestigefyllda priset The Prize of the American Academy of Arts and Letters.
Millesgården presenterar för första gången Ida Lorentzen i ett större sammanhang i Sverige där hon finns representerad i samlingar vid Malmö konstmuseum, Göteborgs konstmuseum samt Norrköpings konstmuseum. Ida Lorentzen är representerad vid ett stort antal offentliga och privata samlingar i USA och Norge.Ida Lorentzen har tidigare visats på bl a Babcock Galleries, New York, Galerie Wentzel, Köln, Kunstnerforbundet, Oslo, Galleri Wang, Oslo, Henie Onstad kunstsenter, Höviksodden, Nordic Heritage Museum, Seattle och Rogaland Kunstmuseum, Stavanger.
Ett särskilt museum, Nyfossum - Ida Lorentzen museet, är installerat i Modum, Norge.
Ett varmt tack till Kgl. Norsk Ambassade som bidragit till förverkligandet av utställningen.