Vad är konst och vem avgör det? Dessa frågor väcker utställningen L’ART BRUT – Konst som urkraft, som öppnar på Millesgården den 1 juni 2024. Uttrycket l’art brut, franska för rå konst, myntades av den franske konstnären Jean Dubuffet (1901-1985). Begreppet syftar på konstnärliga uttryck som tillkommit av
upphovspersoner som befunnit sig utanför den etablerade konstvärlden med dess akademiska ramverk.
Under sin livstid samlade Dubuffet på sig över 5 000 verk och samlingen har idag utökats till närmare
70 000 verk. I konsthallen är verken organiserade tematiskt och visar geometriska bildkompositioner,
färgstarkt måleri med emblematiska figurer och små papperslappar med tecknade bildberättelser varvat med
skrifter, skulpturer, alster med djurmotiv och landskapsskildringar. Utställningen på Millesgården är ett
samarbete med Collection de l’Art Brut, Lausanne, Schweiz och baseras på 19 schweiziska upphovspersoner
och presenterar över 100 verk.
Art brut är franska för rå konst, på engelska outsider art och på svenska är benämningen oftast särlingskonst. Men vad är konst? I alla tider har människan på olika sätt skapat för att föreviga och uttrycka det inre känslolivet för omvärlden. Lämningar och avtryck finns över hela världen, i alla kulturer. Finns det en rå och genuin konstnärlig drivkraft hos människan? Är konsten konstruerad av den moderna människan eller finns en uråldrig drivkraft inom oss? Det är frågor som ställs på Millesgårdens kommande utställning L’ART BRUT – Konst som urkraft.
Intresset kring dessa frågor har drivit flera konstnärer och strömningar genom historien där de sökt svaren på den ultimata sanningen och strävat efter att hitta ”ursprunget” – det äkta och oförstörda. Den franske konstnären Jean Dubuffet är en av dem. Sommaren 1945 reste han runt i Schweiz med syftet att studera okonventionell konst och samla in material för att publicera ett antal skrifter i ämnet. Han menade att människans behov av konst är ursprunglig och grundläggande och ville finna exempel på äkta och ofiltrerade – råa – konstnärliga uttryck som inte förvanskats av samhällets konventioner. Till skillnad från den traditionella konsten, som han kallade l’art culturel, benämnde Dubuffet det han ansåg vara ”riktig” konst som l’art brut – rå konst. Detta tyckte han sig finna hos personer som på ett eller annat sätt befann sig utanför samhällets ramar och normer. Han ville hitta autentiska konstnärliga uttryck som tillkommit utan intentionen att vara just konst, till exempel hos enstöringar, patienter på mentalsjukhus, intagna på fängelser, samt hos barn och hos andra åsidosatta grupper av människor. På sin resa tillskansade han sig både kunskap, han träffade bl a en psykiatriker som sedan länge studerat ämnet, och verk till det som skulle komma att bli hans egen samling.
"Med detta [Art Brut] anses verk utförda av människor opåverkade av konstnärlig kultur, där efterapning, i motsats till vad som händer hos de intellektuella, spelar liten eller ingen roll, så att deras skapare plockar allt (ämnen, materialval, transponeringsmedel, rytmer, sätt att skriva, etc.) ur sig själva och inte från klichéer av klassisk konst eller konst som är på modet. Här bevittnar vi en konstnärlig verksamhet som är helt ren, rå, återuppfunnen i hela sitt varande av dess skapare, baserad enbart på dens egna impulser. Konst i vilken uppfinningsrikedomens funktion manifesteras, och inte den, som ständigt ses i kulturkonsten, av kameleonten och apan."
Jean Dubuffet, 1949.
Under sin livstid samlade Dubuffet på sig över 5 000 verk av 133 personer som han donerade till staden Lausanne i Schweiz 1971. Samlingen har växt under åren och består idag av närmare 70 000 verk som finns på Collection l’Art Brut, Lausanne som öppnade för allmänheten 1976.
Utställningen är organiserad tematiskt och börjar med Adolf Wölflis karaktäristiska och geometriska bildkompositioner och Aloïse Corbaz färgstarka måleri med emblematiska figurer. Verk av Adolf Wölfli tillhör de första förvärven i samlingen av Dubuffet och Aloïse Corbaz är en av anledningarna till att samlingen slutligen hamnade i Lausanne. Därefter följer en samling alster som förvärvats från landets mentalsjukhus. Dessa verk kännetecknas av dess format; små papperslappar med tecknade bildberättelser av bland annat Julie Bar och Jules Doudin. Därtill presenteras verk där upphovspersonerna refererar till sina egna jag, med bland annat Justine Pythons skrifter och Gaston Teuschers virvlande motiv och Angelo Meanis skulpturer. Avslutningsvis möter vi bland annat Aloïs Weys imaginära palatsarkitektur och Samuel Failloubaz motiv av djur tillsammans med Benjamin Bonjours landskapsskildringar.
Utställande: Julie Bar, Benjamin Bonjour, Aloïse Corbaz, Gaspard Corpataux, Diego, Jules Doudin, Samuel Failloubaz, Anne-Lise Jeanneret, Pierre Kocher, Hans Krüsi, Angelo Meani, Justine Python, Jean Radovic, Armand Schulthess, Gaston Teuscher, Johann Trösch, Berthe Urasco, Alois Wey och Adolf Wölfli.
https://www.artbrut.ch/
Om utställningen
Utställningen är ett samarbete med Collection de l’Art Brut, Lausanne, Schweiz. Dubuffets stora samling av såväl målningar och skulpturer som installationer, kollage och texter, gav upphov till museet som öppnade 1976 och idag rymmer ca 70 000 verk.