LENA ANDERSONS VÄRLD
19 JUN - 22 SEP 2019

II utställningen Lena Anderson värld får vi se allt från de första idéskisserna till de detaljrika akvarellmålningar som tryckts i böckerna. Här finns självklart Linnea men också favoriterna som Maja, Mollan, Storm- Stina, Kotten och Kanin. Kom och lyssna på sagan i Storm-Stinas hus, lär dig klockan med farbror Knut, gå på bron med Linnea hos Monet eller titta in till Maja där hon sitter i sitt växthus fyllt av tomater. Vi får också möta kvinnan bakom böckerna, se några av Lena Andersons akvareller och kolteckningar som aldrig tidigare visats inför publik.  Sedan genombrottsboken Linnea i Målarens trädgård har Lena Andersons målningar och berättelser fångat generationers nyfikenhet och läslust.

Som en röd tråd i hennes konstnärskap finns alltid naturen, blommorna och lusten att dela med sig av kunskapen. En utställning för flera generationer som breder ut sig både inne och ute i parken. Lena Anderson har gett ut 46 titlar och fått både svenska och internationella utmärkelser och priser. 

TILLBAKA TILL PARADISET
EXPRESSIONISTISKA MÄSTERVERK
20 FEB - 9 JUN 2019

I utställningen presenteras expressionistiska mästerverk från Häuptli-samlingen vid Aargauer Kunsthaus i Schweiz och från Osthaus-Museum Hagens samling i Tyskland. Dessa två samlingar innehåller enastående arbeten från olika stadier av den expressionistiska konst som producerades i Tyskland under perioden 1905-1938. Det är en stor utställning som visar både
måleri och grafik, ca 150 verk av bland annat Emil Nolde, Otto Mueller och Max Pechstein. 

Industrialiseringen under 1800-talet medförde att de europeiska städerna växte i storlek. Den sociala rörligheten ökade och de tekniska framstegen gjorde att tempot i livsföringen stegrades. Det uppstod spänningar mellan och inom samhällsklasserna, vilket gav upphov till internationella reformrörelser. Den yngre generationen gjorde uppror mot sina föräldrar och stakade ut vägen mot friheten. Konsten frigjorde sig i början av 1900-talet från de akademiska traditionerna och började ge uttryck för tidsandan.

Som ett resultat av samhällsomvälvningarna sökte sig konstnärerna mot nya levnadssätt. Ju snabbare förändringarna var desto starkare blev längtan efter ett nytt paradis, vilket konstnärerna tycktes sig hitta i naturen och i främmande kulturer. Konstnärsgruppen Die Brücke (Bron) bildades i Dresden i början av sommaren 1905 och blev startskottet för en förändring av den tyska konsten. Den nya och känslobaserade målarstilen ville inte bara provocera den borgerliga smaken utan omvärdera det vedertagna skönhetsbegreppet.

I München fanns konstnärsgruppen Der Blaue Reiter (Den blå ryttaren). De sprängde gränserna för måleriet och det föreställande och med hjälp av nya teoretiska principer började man omvärdera den ”primitiva” konsten. 

I samband med utställningen visar Millesgården brev författade av Carl Milles som rör händelserna i Tyskland och den konst som ställdes ut på utställningen Entartete Kunst, i München 1937.  

Konstnärer: Cuno Amiet, Max Beckmann, Walther Bötticher, Conrad Felixmüller, Lyonel Feininger, Erich Heckel, Alexej von Jawlensky, Wassily Kandinsky, Ernst Ludwig Kirchner, Max Liebermann, August Macke, Franz Marc, Ludwig Meidner, Gabriele Münter,  Otto Mueller, Emil Nolde, Max Pechstein, Christian Rohlfs, Karl Schmidt Rottluff.
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse