Pressreleaser

WILLIAM MORRIS - MER ÄN BLOMMIGA TAPETER
15 SEPTEMBER - 3 FEBRUARI 2019

För första gången i Sverige visas en utställning om den mångsidiga engelska designern William Morris, vars idéer om hantverk och kvalitet spreds över hela Europa vid sekelskiftet 1900. I
utställningen presenteras hans liv och gärning genom konstverk, tapeter, tyger och möbler. Det är berättelsen om en framgångsrik affärsman och fabrikör och som samtidigt var brinnande socialist.
Fråga någon i din omgivning vem William Morris var och det är troligt att du får ett
osäkert leende till svar. Fråga då om personen känner till Morristapeter och sannolikt skiner personen upp och svarar: ”Åhh - jag älskar blommiga Morristapeter!”
Design av William Morris, som tyger och tapeter, är mycket uppskattad i Sverige men få känner
till mannen bakom mönstren. I sitt hemland Storbritannien, däremot, är han ett nationalmonument. Som den centrala personen i den engelska Arts and Crafts-rörelsen har han också lämnat ett rikt arv efter sig och det finns flera musealiserade hem där William Morris inredningar finns bevarade.
William Morris (1834-1896) var en verklig mångsysslare som under sitt 62-åriga liv hann
ägna sig åt så olika saker som konst, arkitektur, bevarande av gamla byggnader, liksom design och konsthantverk. Han var författare av romaner och poesi, han startade bokförlag och designade typsnitt. Han intresserade sig för isländska sagor som han översatte till engelska. Han var socialist men också en framgångsrik entreprenör och affärsman.   
Alla William Morris olika engagemang bottnade i en önskan att skapa en bättre och vackrare
värld för människor. I protest mot det viktorianska samhället, som var konservativt men samtidigt förändrades i grundet genom industrialiseringen, ville Morris slå vakt om hantverkskunnande, småskalig tillverkning, drägliga levnadsvillkor och som socialist slåss för rättvisa och jämlikhet.  
Utställningen är ett samarbete med William Morris gallery, William Morris Society och Style
Library i London och producerad av Millesgården.

UTSTÄLLNINGSTEXT 1
UTSTÄLLNINGSTEXT 2

I utställningen presenteras expressionistiska mästerverk från Häuptli-samlingen vid Aargauer Kunsthaus i Schweiz och från Osthaus-Museum Hagens samling i Tyskland. Dessa två samlingar innehåller enastående arbeten från olika stadier av den expressionistiska konst som producerades i Tyskland under perioden 1905-1938. Det är en stor utställning som visar både
måleri och grafik, totalt 134 verk av bland annat Emil Nolde, Otto Mueller och Max Pechstein. 

Industrialiseringen under 1800-talet medförde att de europeiska städerna växte i storlek. Den sociala rörligheten ökade och de tekniska framstegen gjorde att tempot i livsföringen stegrades. Det uppstod spänningar mellan och inom samhällsklasserna, vilket gav upphov till internationella reformrörelser. Den yngre generationen gjorde uppror mot sina föräldrar och stakade ut vägen mot friheten. Konsten frigjorde sig i början av 1900-talet från de akademiska traditionerna och började ge uttryck för tidsandan.
Som ett resultat av samhällsomvälvningarna sökte sig konstnärerna mot nya levnadssätt. Ju snabbare förändringarna var desto starkare blev längtan efter ett nytt paradis, vilket konstnärerna tycktes sig hitta i naturen och i främmande kulturer.
Konstnärsgruppen Die Brücke (Bron) bildades i Dresden i början av sommaren 1905 och blev startskottet för en förändring av den tyska konsten. Den nya och känslobaserade målarstilen ville inte bara provocera den borgerliga smaken utan omvärdera det vedertagna skönhetsbegreppet.
I München fanns konstnärsgruppen Der Blaue Reiter (Den blå ryttaren). De sprängde gränserna för måleriet och det föreställande och med hjälp av nya teoretiska principer började man omvärdera den ”primitiva” konsten. 

Konstnärer: Cuno Amiet,  Max Beckmann, Walther Bötticher, Conrad Felixmüller, Lyonel
Feninger, Erich Heckel, Alexej von Jawlensky, Wassily Kandinsky, Ernst Ludwig Kirchner, Max Liebermann, August Macke, Franz Marc, Ludwig Meidner, Gabriele Münter,  Otto Mueller, Emil
Nolde, Max Pechstein, Christian Rohlfs, Karl Schmidt Rottluff.

NYFÖRVÄRV TILL ANTIKSAMLINGEN

Millesgården har via Sotheby´s förvärvat två romerska marmorfigurer föreställande hundar,  från 2:a århundradet e.Kr.  De var på slutet av 1930-talet till salu tillsammans med den Aktaionskulptur som Carl Milles köpte till Millesgården. Skulpturen Milles köpte föreställer en man som ryggar tillbaka, med spår av hundkäftar och tassar på lår och plint. Milles förvärvade enbart mansfiguren, utan hundar.

 Aktaion var enligt grekisk mytologi sonson till kungen av Thebe och en skicklig jägare. Under en jakt med sina två hundar går han in i en förbjuden skog och ser där jaktgudinnan Artemis bada naken. Artemis upptäcker honom och i vredesmod förvandlar hon Aktaion till ett rådjur, varpå jägarens egna hundar anfaller och sliter honom i stycken. På British museum i London finns en skulpturgrupp i samma tema, inklusive hundar, men i mindre skala. Där ser man hur horn börjat växa ut ur Aktaions huvud.  

Förvärvet kompletterar Millesgårdens redan  högt ansedda antiksamling och möjliggör också forskning. Dels kring Carl Milles antiksamling och hans samlande, varför han gjorde de val han gjorde i samband med sina inköp men även forskning kring den specifika skulpturgruppen.

Förvärvet är möjliggjort tack vare ett generöst bidrag från Millesgårdens vänförening. 

2016-07-01
Aktaion i Millesgårdens antiksamling.
Foto: Yanan Li

BOKEN OM CARL MILLES OCH MILLESGÅRDEN ÄR ÄNTLIGEN HÄR!

Under ett helt år har fotografen Yanan Li varit på Millesgården och förevigat skulpturparken och konstnärshemmet. Resultatet är ett stort antal bilder där museets park ändrar karaktär efter årstiderna. Texter och intervjuer av bland annat museichef Onita Wass, konstvetaren Sophie Allgårdh och Gregory Withkopp från Cranbrook Academy of Art.

Förlag: Arvinius + Orfeus Publishing

Mer information om boken samt pressbilder. 

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse