Som så ofta lekte Milles ofta med sina skulpturer och utvecklade, delade upp och återanvände ett tema. Hästhuvudet är ett exempel där han tog en del av en större
skulptur och fick på så sätt ytterligare ett verk.
Carl Milles skapade ryttarstatyn Folke Filbyter för Linköping, där skulpturen är en del av Folkungabrunnen på Stortoget. Författaren Verner von Heidenstam, nära
vän till Carl Milles, skrev i sin bok Folkungaträdet om Folke Filbyter och hans
släktingar till Folkungadynastin.
Carl Milles använde historien och valde ut ett
avsnitt där Folke Filbyter går på jakt efter sitt förlorade barnbarn. Ridande på sin
häst korsar han en bäck där hästen glider på de hala stenarna, vilket skapar den
dramatiska rörelsen. Hästen och ryttaren vrider sig i motsatta riktningar för att
återfå balansen.
Sockeln visar historiska scener i relief från medeltiden med kopplingar till Folkungadynastins historia.
Redan som ung spenderade Carl Milles mycket tid på att studera djur. I Paris brukade han gå till Jardin des Plantes, en zoologisk trädgård. Han studerade djuren
in i minsta detalj, deras rörelser och hur de interagerade med varandra. Det var
vanligt att Milles inkluderade djur i sina monumentala skulpturer under hela sin
livstid. Såväl exotiska djur som europeiska arter intresserade honom.