Stora ateljén var Carl Milles arbetsplats under 1910- och 1920-talen. Där arbetade han på modellerna till flera av sina monumentala verk,
bland annat Orfeus och Europa och tjuren.
Under 1950-talet användes ateljén för att härbärgera Milles stora antiksamling. Numera
visas här ett urval av Milles gipsmodeller samt foton av skulptören i
arbete.
Carl Milles ateljé fick sina mått bestämda av en beställning Carl Milles fick 1902 på ett monument av Sten Sture för
Uppsala. Rummet hade från början öppna takstolar och överljus och den
branta trappan ledde upp till ett galleri som gjorde det möjligt att se
skulpturerna ovanifrån. 1919 byggdes ateljén om och fick ett innertak
och en rad pelare i trä som delade av rummet. Avsikten med ombyggnaden
var att rummet skulle få en mer klassisk stil och bli lättare att värma
upp. I ateljén arbetade Carl Milles med stora beställningar under 1910-
och 20-talet.
I ateljén visas gipsmodeller till Carl Milles skulpturer. Gipsmodellerna är utgångspunkten för de gjutformar i vilka
bronsgjutningarna görs. Förutom de gipser som visas i ateljén äger
Millesgården i stort sätt alla övriga gipser till Millesskulpturer som
finns och de förvaras i ett särskilt gipsmagasin.