WIENER WERKSTÄTTE
Konst / hantverk
21 sept 2025 - 26 jan 2025
Wien runt år 1900 var en kreativ smältdegel, där kompositören Gustav Mahler gick på psykoanalys hos Sigmund Freud och Gustav Klimts livskamrat Emilie Flöge grundade modehuset Schwestern Flöge och stod modell för hans ikoniska verk Kyssen. I denna miljö grundades produktions-kooperativet Wiener Werkstätte av arkitekten Josef Hoffmann, konstnären Koloman Moser och mecenaten Fritz Waerndorfer år 1903. De ifrågasatte industrialiseringens framfart och ville lyfta hantverkarens status och värdet på hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt från arkitektur, möbeldesign, mode och smycken till leksaker och bruksföremål. Filosofin att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, kom att bli central även inom svensk arkitektur och design.
Utställningen om Wiener Werkstätte på Millesgården är den första heltäckande presentationen av denna vitala del av konst- och designhistorien för en svensk publik. Genom över 200 betydelsefulla verk och objekt; möbler, tyger, grafik, böcker, leksaker, mode, smycken, silver, glas och keramik, illustreras historien om rörelsens början 1903 till dess slut 1932.
Wien runt förra sekelskiftet var en metropol och en kreativ smältdegel inom alla konstarter. Kompositören Gustav Mahler gick på psykoanalys hos Sigmund
Freud och Gustav Klimts livskamrat Emilie Flöge grundade modehuset
Schwestern Flöge och stod modell för hans ikoniska verk Kyssen. På Wiens
caféer skedde en korsbefruktning av sällan skådat slag mellan poeter,
konstnärer, musiker, författare och andra kreativa själar. I denna miljö
grundade arkitekten Josef Hoffmann, konstnären Koloman Moser och
mecenaten Fritz Waerndorfer produktionskooperativet Wiener Werkstätte år
1903.
Wiener Werkstätte inspirerades av den brittiska Arts & Crafts-rörelsen och ifrågasatte industrialiseringens framfart och vad det innebar för såväl arbetsvillkor för människan som kvalitén
på vår tillvaro. Till skillnad från Arts & Crafts, som blickade
bakåt, blickade Wiener Werkstätte framåt, mot en ny design för den nya
människan. De ville lyfta hantverkarens status och därmed värdet på
hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt: från arkitektur,
möbeldesign, mode och smycken, till leksaker och bruksföremål. Denna
filosofi, att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, skulle
även komma att bli central inom svensk arkitektur och design. Tanken på
bostaden som funktionellt allkonstverk där både hus och inredning är
dels praktisk, dels sinnligt berikande genomsyrar under mellankrigstiden
allt från nydanande stadsplaner till bestickserviser – helt enkelt en
vackrare vardag.
Kooperativet fick tidigt stora uppdrag, bland annat uppförandet av Purkersdorf sanatorium och andra helhetsgestaltningar som Cabaret Fledermaus och privata villor, som
Villa Stoclet. Wiener Werkstätte blev snabbt framgångsrikt och öppnade
butiker i Zürich, Berlin och New York.
En gemensam faktor mellan dessa tendenser inom den svenska arkitektur- och designhistorien och Wiener Werkstätte är Josef Frank. Innan han kom till Sverige 1933
var den svensk-österrikiske arkitekten och formgivaren verksam i Wien
där han formgav bland annat möbler och mönster, lamparmaturer och
bruksföremål för Wiener Werkstätte. Han grundade även firman Haus und
Garten, sprunget ur samma tankegods. Mycket av det Frank tog med sig
till Sverige var hämtat ur den tradition som blomstrade i Wien under
1910 och 1920-talen och har i förlängningen varit med och format den
svenska formgivningen.
I utställningen får besökaren följa en kronologisk presentation, indelad i fyra delar; 1903–1907 kännetecknas av Josef Hoffmann och Koloman Mosers radikala och
geometriska formgivning som kommit att förknippas med Wiener Werkstätte.
Därefter, 1908–1914, löses de strikta ramarna upp och formspråket blir
mer tillåtande. Åren 1915–1923 sker en ornamental explosion med Dagobert
Peches böljande och blommande formspråk. Den sista delen, 1924–1932, är
kvinnornas tid och verksamheten blir internationell. Genom över 200
betydelsefulla verk och objekt; möbler, tyger, grafik, böcker, leksaker,
mode, smycken, silver, glas och keramik, illustreras historien om
rörelsens början 1903 till dess slut 1932.
Förutom Wiener Werkstätte presenteras även Josef Frank och Haus und Garten i Annes hus. Där kan besökaren ta del av Franks tidiga produktion, många av vilka
han senare tog med sig till Sverige.
Utställningen om Wiener Werkstätte på Millesgården är den första heltäckande presentationen av
denna vitala del av konst- och designhistorien för en svensk publik.
Om utställningen
Utställningen är ett samarbete med MAK (Museum für Angewandte Kunst) i Wien. Inlånen kommer huvudsakligen från MAK, Decorative Arts Consult samt Leopold
Museum, Klimt Foundation och privata långivare.
För ytterligare pressinfo, intervjuförfrågningar, inbjudan till pressvisning eller övriga pressfrågor: Thomas Hägg, thomas.hagg@millesgarden.se eller 0708-723806.
Högupplösta pressbilder och pressmaterial finns att hämta här
Millesgården Museum
Millesgården Museum på Lidingö är en oas öppet året runt endast 20 minuter från Stockholms city. Konstnärshemmet byggdes 1908 av skulptören Carl Milles
och hans fru konstnären Olga Milles. Millesgården Museum är idag ett
museum med konstnärshem, antiksamling, en vidsträckt skulpturpark, en
konsthall med en museibutik samt en restaurang.