Kommande utställningar

HOKUSAI 
EN JAPANSK IKON
19 maj - 3 juni

Millesgården visar under endast två veckor en utställning om den japanska konstnären Katsushika Hokusai  (1760 – 1849). Hans mest kända verk är träsnittet Den stora vågen vid Kanagawa, som ingår i serien Trettiosex vyer av berget Fuji som publicerades mellan 1820 - 1830. I utställningen visas hela 30 av de 36 bilderna. Det är mycket ovanligt att kunna se så många träsnitt från serien samtidigt då de är spridda i många samlingar och dessutom mycket ljuskänsliga. I utställningen visas träsnitt från tiden, liksom nyproducerade  träsnitt som är skurna och tryckta med exakt samma teknik som de ursprungliga. Utställningen är en bred och omfattande presentation av Japans mest kända konstnär genom tiderna.

Hokusai levde i en tid då Japan var helt stängt för omvärlden. Landet hade under Edoperioden
(1603 -1868) ingen kontakt med omvärlden förutom via en hamn i Yokohama där utländska fartyg fick lägga till och bedriva handel.

Landet styrdes av shoguner som hade oinskränkt makt. I städerna fanns en borgarklass befolkade av  hantverkare, skådespelare poeter, skådespelare och geishor. Denna värld av skådespelare är känt som begreppet ”Den flytande världen”.

Trots det slutna samhället hade Hokusai sett utländsk konst och var själv influerad av den. Han var en ständig förnyare av den japanska träsnittskonsten och bytte själv stil många gånger. Han ändrade också namn många gånger under sitt liv. På sin dödsbädd (vid 89 års ålder) klagade han över att han inte fick leva fem år till, då hade han kunnat bli en riktig  konstnär.

Hokusai levde ett ganska fattigt liv i Edo, dåtidens Tokyo. Han försörjde sig i huvudsak på att illustrera böcker och i utställningen visas en stor mängd bokillustrationer.
Han gav också ut en serie skissböcker som han döpte till Manga, Man Ga, två tecken som på
svenska betyder ungefär ofrivillig bild. Ordet Manga idag har fått en helt ny betydelse och är samlingsnamnet på japanska serier.

Hokusai var en nyskapare och han var under sin levnad influerad av europeisk konst. Hans egen konst har senare haft mycket stor betydelse för den europeiska konsten. Särskilt träsnittet Den stora vågen vid Kanagawa har använts av konstnärer och illustratörer för många olika ändamål. Ibland har den  använts för att illustrera en tsunamivåg. Som en kuriositet kan nämnas att den stora vågen också finns som emoji! 

Då utställningen pågår en mycket begränsad tid kommer biljetter även att kunna köpas på Ticketmaster för de som önskar. Biljettsläpp början av april. Du kan också köpa din biljett i receptionen när du anländer.

Millesgården kommer under perioden att ha förlängda öppettider (vardagar 10-19, helger 10-17) samt utökat antal allmänna introduktioner (ti, on och to kl 11:15, 13:15 samt 17:15).

Länk till Ticketmaster

1900-TAL!
PICASSO, DALI, LEGÉRoch mer ur Didrichens samling

Måleri och skulptur av 1900-talets mest kända konstnärer fyller Millesgårdens Konsthall denna sommar. I rubriken presenteras tre av de totalt 50 konstnärerna i utställningen. Det är konstnärer
som bidrog till att 1900-talet blev konstexperimentens århundrade, då konstriktningarna avlöste varandra och målare och skulptörer tänjde gränserna för vad som kan kallas konst.
Ett generöst lån från Didrichsens konstmuseum i Helsingfors gör det möjligt att visa verk av femtio av de mest framstående modernisterna i en och samma utställning.

När museets grundare, Marie-Louise (1913-1988) och Gunnar Didrichsen (1903-1992) började samla konst på 1940-talet inriktade de sig på den finska nationalromantiken, med namn som Albert Edelfelt och Akseli Gallen-Kallela. Helene Schjerfbecks måleri väckte deras passion, vilket ledde till att verk av Helene Schjerfbeck kom att utgöra en samling i samlingen. Konstnärens
sparsmakade måleri skapade samtidigt ett intresse för mer samtida konst, finsk såväl som internationell. Samlandet fick en ny inriktning med inköp av  expressionister, surrealister och
modernistisk skulptur. Skulptören Henry Moore var kanske den viktigaste kontakten. Han blev en god vän till familjen och idag har Didrichsens museum den största samlingen av Moore-skulpturer i Europa utanför Storbritannien.
Det som idag är Didrichsens konstmuseum ritades 1957 av arkitekt Viljo Revell som privatbostad för  familjen där också konstsamlingen visades. Samlingen växte och efter att  en större tillbyggnad gjorts kunde konstmuseet öppnas 1965. Sedan 1993 används hela fastigheten
för museiverksamheten. Det är en modernistisk byggnad i femtiotalsstil som saknar tydlig gräns mellan privatbostad och museum.

Som samlare hade Marie-Louise och Gunnar Didrichsen aldrig ambitionen att ge en översikt av modernismen. Deras utgångspunkt var att köpa konst som de båda uppskattade och samlingen präglas av personlig smak. Den innehåller förutom 1900-talskonst även förhistoriska
asiatiska samlingar och precolumbiansk konst. Idag finns det över tusen verk på Didrichsens konstmuseum. Urvalet i Millesgårdens utställning är på inriktat den internationella modernismen.

Konstnärerna är:
Josef Albers, Karel Appel , Jean Arp , César Baldaccini  , Alexander Calder , Sergio de Camargo , Lynn Chadwick, Salvador Dali, Sonia Delaunay, Albert Edelfelt, Max Ernst, Sam Francis, Akseli Gallen-Kallela, Alberto Giacometti, Pekka Halonen, Hans Hartung, Henry Heerup, Barbara Hepworth, Gottfried Honegger , Paul Jenkins, Asger Jorn, Eero Järnefelt, Vasiliy Kandinsky, Yves Klein, Franz Kline, Ahti Lavonen, Fernand Léger, André Lhôte, Roy Lichtenstein, Lubertus Lucebert, , Marino Marini, Henri Michaux, Joan Miró, Henry Moore, Emil Nolde, Carl-Henning
Pedersen, , Pablo Picasso, Serge Poljakoff, Robert Rauschenberg, , Auguste Renoir, Mark Rothko, Georges Rouault, Niki de Saint Phalle, Laila Pullinen, Helene Schjerfbeck, Simberg, Hugo, Hugo Simberg, Antoni Tapiés, Esko Tirronen, Henri Toulouse-Lautrec, , Maurice Utrillo, Andy Warhol, Victor Vasarely

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse