Millesgården

Guldaltaret

Carlos Romero Cruz / Carnita Molida (1990 -  )

Skådespelare och dragartist / Actor and Drag Performer

Romero Cruz, född 1990, är en svensk skådespelare och framstående dragartist, känd under artistnamnet Carnita Molida. Med stor karisma, scennärvaro, humor och svärta har han ständigt skapat oförglömliga publikmöten.



Carlos Romero Cruz är utbildad vid Stockholms dramatiska högskola. Han har därefter medverkat på bl.a. Unga Dramaten, Västmanlands Teater och Riksteatern där han turnerat med sin kritikerrosade monolog Zebrafinken. Carlos dragpersona Carnita Molida har gjort sig till ett självklart namn på Stockholms nattklubbscener och teaterscener. Romero Cruz har medverkat i flera produktioner på Kulturhuset Stadsteatern där han tillhör den fasta ensemblen, inklusive "En midsommarnattsdröm" (2024), "Hamlet" (2023) och "Röde Orm" (2023).



Inom film och TV har han synts i "LasseMajas detektivbyrå" (2022) och Netflix-serien "Tore" (2023). Carlos var en av originalmedlemmarna i läsprojektet “Bland drakar och dragqueens” och år 2021 vann han priset för "Årets drag" på QX-galan som Carnita Molida.



Föremål i utställningen

Katedral: Gul kjol gjord av chipspåsar buren i pjäsen Röde orm på Kulturhuset Stadsteatern 2023 

Design: Jenny Ljungberg

Kulturhuset Stadsteatern



 Carlos Romero Cruz, born in 1990, is a Swedish actor and acclaimed drag artist known under the stage name Carnita Molida. With great charisma, stage presence, humor, and depth, he has consistently created unforgettable audience experiences.



Educated at Stockholms Dramatiska Högskola, Romero Cruz has performed at Unga Dramaten, Västmanlands Teater, and Riksteatern, where he toured with his critically acclaimed monologue Zebrafinken. His drag persona, Carnita Molida, has become a fixture in Stockholm’s nightclub and theatre scenes.



At Kulturhuset Stadsteatern, where he is part of the permanent ensemble, Romero Cruz has appeared in A Midsummer Night’s Dream (2024), Hamlet (2023), and The Long Ships (2023). His work in film and television includes roles in LasseMaja’s Detective Agency (2022) and Netflix’s Tore (2023).



As one of the original members of the reading project Bland drakar och dragqueens, Romero Cruz has used his artistry to promote inclusion and storytelling. In 2021, he won QX Gay Gala’s Drag of the Year award for his performances as Carnita Molida.



Exhibition Item

Cathedral: Yellow skirt made from chip bags, worn in The Long Ships at Kulturhuset Stadsteatern (2023)

Design: Jenny Ljungberg

Kulturhuset Stadsteatern

Inga Tidblad (1901 - 1975)

Skådespelare / Actress

 Inga Tidblad var en av Sveriges mest legendariska skådespelare och en av sin generations största scenkonstnärer. Hon föddes i Stockholm 1901 och utbildade sig vid Dramatens elevskola, där hon tog examen 1922.



Tidblad debuterade på Dramaten och etablerade sig snabbt som en av landets mest lysande stjärnor inom både teater och film. Hon blev känd för sin förmåga att gestalta både starka dramatiska roller och lekfull komedi, med en särskild känsla för poetiskt uttryck och djup mänsklighet. Hon sade själv att hon inte mindes hur många olika kvinnoroller hon behövt spela. Efter varje premiär försäkrade kritikerkåren ständigt att hon aldrig varit bättre än nu. 



På scenen gjorde hon minnesvärda roller som Julie i Fröken Julie, Nora i Ett dockhem och Margareta i Faust. Hon var också framgångsrik inom film, medverkan i klassiska svenska verk som Intermezzo (1936) och Män utan kvinnor (1933).



Tidblad var engagerad vid både Dramaten och Vasateatern under sin karriär och samarbetade med några av Sveriges främsta regissörer, som Alf Sjöberg och Olof Molander. Med sin elegans och stora karisma förblev Inga Tidblad en central figur inom svensk teater fram till sin död 1975. 



Föremål i utställningen

Katedral: Vit sidenklänning med empiremidja buren 1957 i pjäsen Ett stycke poet på Dramaten 

Kungliga Dramatiska Teatern  



Inga Tidblad was one of Sweden's most legendary actresses and one of the greatest stage artists of her generation. Born in Stockholm in 1901, she trained at the Royal Dramatic Theatre's acting school, graduating in 1922.



Tidblad made her debut at Dramaten and quickly established herself as one of the country's most brilliant stars in both theater and film. She was known for her ability to portray both strong dramatic roles and playful comedy, with a special knack for poetic expression and deep humanity. She famously said that she couldn't remember how many different women's roles she had played, and critics consistently assured that she had never been better than in her latest performance.



On stage, she made memorable performances as Julie in Miss Julie, Nora in A Doll's House, and Margareta in Faust. She was also successful in film, appearing in classic Swedish works such as Intermezzo (1936) and Men Without Women (1933).



Tidblad was engaged at both Dramaten and Vasateatern during her career and collaborated with some of Sweden’s foremost directors, such as Alf Sjöberg and Olof Molander. With her elegance and great charisma, Inga Tidblad remained a central figure in Swedish theater until her death in 1975.



Exhibition Item

Cathedral: White silk dress with an empire waist worn in 1957 in the play A Piece of a Poet at Dramaten

Royal Dramatic Theatre

John Lind / ?Lind? (1877 - 1940)

Sveriges första internationella dragartist och damimitatör / Sweden's First International Drag Artist and Female Impersonator

 John Lind var en svensk artist som anses vara landets första internationella dragqueen och en pionjär inom dragshowen. Han föddes i Vissefjärda 1877 men flyttade till Stockholm och kom därefter att bli en av världens mest framstående damimitatörer under början av 1900-talet med utsålda föreställningar i Europa, Nordamerika, Australien och Sydamerika. Linds framträdanden kombinerade sofistikerad humor, elegans och en hårt korsetterad getingmidja gjorde honom till en stor publikfavorit. 



Lind började sin karriär som dansare och varietéartist i Sverige innan han slog igenom internationellt. Tillsammans med sin livspartner och assistent Stephanie (som även sydde ett flertal av hans klänningar) turnerade han de stora scenerna i världen och blev särskilt populär på Moulin Rouge i Paris, Colosseum i London och på Broadway i New York. Hans nummer inkluderade sång, dans och parodi, där han ofta imiterade operadivor som Jenny Lind och Adelina Patti. Artistnamnet ?Lind? med två frågetecken runt efternamnet var ett sätt att anspela på Jenny Linds internationella kändisskap och byggde ytterligare upp mystiken och förväntningarna kring hans uppträdanden. John Linds skicklighet låg inte bara i att efterlikna rörelser och utseende, utan också i att skapa trovärdiga och humoristiska karaktärer som charmade publiken. 



John Linds framgångar banade väg för senare dragartister och visade att drag kunde vara en högstående konstform. Trots sin internationella berömmelse förblev han relativt okänd i Sverige. Lind avled 1940 i Karlskrona och är idag nästan helt bortglömd. Stephanie Lind avled 1973 och hade då sparat och donerat delar av hans scenkläder och kvarlåtenskaper till Blekinge Läns Museum.



Föremål i utställningen

Relikvarium: Sminktuber, peruk, rakblad, läskpapper med påskrift “Blot out all but pleasant memories.” Huvudbonad. 

Katedral: Guldfärgad långklänning med paljetter och pälskantat släp buren cirka 1905

Blekinge Läns Museum



John Lind was a Swedish performer considered the country's first international drag performer and a pioneer in the drag show scene. Born in Vissefjärda in 1877, he moved to Stockholm and would became one of the world's leading female impersonators in the early 20th century, with sold-out shows across Europe, North America, Australia, and South America. Lind's performances, characterized by sophisticated humor, elegance, and a tightly corseted waist, made him a major audience favorite.



Lind started his career as a dancer and variety artist in Sweden before achieving international fame. Together with his life partner and assistant, Stephanie (who also sewed many of his dresses), he toured the world's major stages and became particularly popular at the Moulin Rouge in Paris, the Colosseum in London, and on Broadway in New York. His acts included singing, dancing, and parody, often imitating opera divas such as Jenny Lind and Adelina Patti. His stage name, ?Lind?, with question marks surrounding the surname, played on Jenny Lind's international fame and further built up the mystique and anticipation surrounding his performances. John Lind's talent lay not only in mimicking movements and appearances but also in creating believable and humorous characters that charmed audiences.



John Lind's success paved the way for later drag artists and demonstrated that drag could be a high art form. Despite his international fame, he remained relatively unknown in Sweden. Lind died in 1940 in Karlskrona and is today almost completely forgotten. Stephanie Lind passed away in 1973 and had preserved and donated parts of her husbands stage clothes and belongings to the Blekinge County Museum.



Exhibition Items

Reliquary: Makeup tubes, wig, razor blade, blotting paper inscribed with "Blot out all but pleasant memories," velvet headpiece.

Cathedral: Gold-colored gown with sequins and a fur-trimmed train, worn around 1905

Blekinge County Museum

Jonas Gardell (1963 -) 

Författare, dramatiker, komiker och artist /  Author, Playwright, Comedian and Artist

 Jonas Gardell är en av Sveriges mest mångsidiga och inflytelserika kulturpersonligheter. Han är författare, dramatiker, komiker och artist med en karriär som sträcker sig över fyra decennier. Född i Enebyberg utanför Stockholm började Gardell sin bana som författare med debutromanen Passionsspelet (1985), vilken redan då visade på hans förmåga att kombinera humor med existentiellt djup.



Gardell har skrivit flera hyllade romaner, däribland En komikers uppväxt (1992), Ett ufo gör entré (2001) och trilogin Torka aldrig tårar utan handskar (2012–2013), som handlar om aidskrisen i Sverige under 1980-talet. Den sistnämnda trilogin blev en enorm framgång både som romaner och som tv-serie, och den anses vara en milstolpe i svensk HBTQ-historia. Gardell behandlar ofta teman som kärlek, utanförskap och mänsklig värdighet i sina verk, alltid med en unik kombination av humor och allvar.



På teaterscenen har Gardell också haft stor framgång. Hans pjäser och enmansshower, som Livets tre små mirakel och Mitt enda liv, har lockat stora publiker och fått både skratt och tårar att flöda. Han är en pionjär inom svensk ståuppkomik och har varit en av de mest populära artisterna på scener runt om i landet.



Gardell är också en välkänd tv-profil, medverkande i och skapare av program som En komikers uppväxt och dokumentärer som Det är väl inget att prata om, där han på sitt karakteristiska sätt berör både personliga och samhälleliga ämnen.



Genom sitt liv och arbete har Gardell varit en stark förespråkare för HBTQ-rättigheter och är en av grundarna till Regnbågsfonden. Jonas Gardell har mottagit många  prestigefyllda utmärkelser, inklusive medaljen Litteris et Artibus (1999), Natur & Kulturs Kulturpris och flera QX-priser. Hans insatser inom litteratur, teater och samhällsdebatt har gjort honom till en av Sveriges mest älskade och respekterade kulturpersonligheter. Han fortsätter att beröra och inspirera med sin förmåga att skildra det mänskliga livets stora och små ögonblick.



Föremål i utställningen

Katedral: Guldfärgad galakjol med volanger och släp i paljettyg och tyll. Buren 2023 i enmansshowen Man får inte leva om sitt liv: det är det som är själva grejen!

Design: Stefan Wåhlberg

Privat



Jonas Gardell is one of Sweden’s most versatile and influential cultural figures. As an author, playwright, comedian, and performer, his career spans over four decades. Born in Enebyberg outside Stockholm, he began his literary journey with his debut novel Passionsspelet (1985), which already showcased his ability to combine humor with existential depth.



Gardell has written several acclaimed novels, including En komikers uppväxt (1992), Ett ufo gör entré (2001), and the trilogy Torka aldrig tårar utan handskar (2012–2013), which chronicles the AIDS crisis in Sweden during the 1980s. The trilogy became a massive success both as literature and as a TV series and is regarded as a milestone in Swedish LGBTQ+ history. His works frequently explore themes of love, alienation, and human dignity, always blending humor with deep emotional resonance.



On stage, Gardell has also enjoyed great success. His plays and one-man shows, such as Livets tre små mirakel and Mitt enda liv, have drawn large audiences, moving them to both laughter and tears. A pioneer in Swedish stand-up comedy, he remains one of the country’s most popular live performers.



Gardell is also a well-known television personality, having participated in and created programs such as En komikers uppväxt and documentaries like Det är väl inget att prata om, where he discusses both personal and societal issues in his signature style.



Throughout his life and career, Gardell has been a staunch advocate for LGBTQ+ rights and is one of the founders of Regnbågsfonden. He has received numerous prestigious awards, including the Litteris et Artibus medal (1999), Natur & Kultur’s Culture Prize, and multiple QX awards. His contributions to literature, theater, and public discourse have made him one of Sweden’s most beloved and respected cultural figures. Gardell continues to touch and inspire audiences with his keen observations of the joys and sorrows of human existence.



Exhibition Items

Cathedral: Gold-colored gala skirt with ruffles, train, sequins, and tulle. Worn in 2023 during his one-man show Man får inte leva om sitt liv: det är det som är själva grejen! Design: Stefan Wåhlberg

Private collection

Lisa Nilsson (1970 - )

Sångerska, låtskrivare, skådespelare och dansare / Singer, Songwriter, Actress and dancer

 Lisa Nilsson är en av Nordens mest framstående artister, känd för sin mångsidiga röst och sitt breda konstnärskap. Ursprungligen utbildad till yrkesdansare debuterade hon som skivartist 1989 och fick sitt stora genombrott med albumet Himlen runt hörnet (1992), som sålde 450 000 exemplar och gjorde henne till en av de största artisterna i Norden.



Lisa har släppt tolv soloalbum och samarbetat med en rad framstående artister, bland andra Blacknuss, Mauro Scocco och Montserrat Caballé. Hennes repertoar sträcker sig från soul och pop till jazz och brasiliansk musik. Hon har bland annat spelat in med den legendariske jazzbasisten Niels Henning Ørsted Pedersen och medverkat i jazzfilmen Between a Smile and a Tear.



Utöver musiken har Lisa Nilsson gjort avtryck som skådespelare och dansare. Hon har spelat huvudroller i musikaler som Next to Normal och Chicago på Stockholms Stadsteater och nominerades till danska Bodilpriset för sin insats i långfilmen Gud taler ud (2017).



Föremål i utställningen

Katedral: Långklänning buren 2010 vid framförandet Utan dina andetag i samband med kronprinsessan Victoria och prins Daniels bröllop 

Design: Camilla Thulin

Privat ägo



Lisa Nilsson is one of Scandinavia’s most distinguished artists, known for her versatile voice and broad artistic range. Originally trained as a professional dancer, she debuted as a recording artist in 1989 and achieved breakthrough success with her 1992 album Himlen runt hörnet, which sold 450,000 copies and cemented her place as one of the leading artists in the Nordic music scene.



Over the years, Lisa Nilsson has released eleven solo albums and collaborated with prominent artists such as Blacknuss, Mauro Scocco, and Montserrat Caballé. Her musical style spans soul, pop, jazz, and Brazilian music, and she has performed with renowned jazz musicians, including Niels-Henning Ørsted Pedersen. She also starred in the jazz documentary Between a Smile and a Tear.



Beyond music, Lisa Nilsson has distinguished herself as an actress and dancer. She has performed leading roles in musicals such as Next to Normal and Chicago at Stockholms Stadsteater. Her acting talent was recognized with a Bodil Award nomination for her role in the Danish feature film Gud taler ud (2017).



Exhibition Items

Cathedral: Evening gown, worn in 2010 for the performance of Utan dina andetag at the wedding of Crown Princess Victoria and Prince Daniel

Design: Camilla Thulin

Private collection 

Marie Göranzon (1942 - )

Skådespelare / Actress

Marie Göranzon är en av Sveriges mest framstående skådespelare, med en karriär som sträcker sig över sex decennier. Hon föddes i Linköping och utbildade sig vid Dramatens elevskola 1964–1967. Efter examen blev hon en del av Dramatens ensemble och har sedan dess varit en central gestalt på den svenska teaterscenen.



Göranzon har spelat ett brett spektrum av roller, från klassiska verk av Shakespeare och Ibsen till moderna pjäser av Lars Norén och Sam Shepard. Hon är känd för sin kraftfulla scennärvaro och förmåga att gestalta komplexa karaktärer med både djup och precision. Bland hennes mest hyllade insatser finns roller som Martha i Vem är rädd för Virginia Woolf? och rollen som den åldrade drottningen i Drottningens juvelsmycke.



Utöver sin teaterkarriär har Göranzon också haft framgångar inom film och tv. Hon har medverkat i filmer som En sång för Martin (2001) och tv-serier som Kommissarie Winter. Hennes insatser har belönats med flera priser, däribland en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll i filmen Sista dansen (1993).



Hon har bland annat tilldelats Litteris et Artibus (1999), Svenska Akademiens teaterpris (2021), och en Hedersguldbagge (2024). 



Föremål i utställningen

Katedral: Tvådelad turnyrklänning buren 2002 i rollen som Anna i pjäsen Boston Marriage på Dramaten

Kostym: Nina Sandström

Scenkonstmuséet



Marie Göranzon is one of Sweden’s most distinguished actresses, with a career spanning over six decades. Born in Linköping, she trained at the Dramaten acting school from 1964 to 1967. After graduation, she became a member of Dramaten’s ensemble and has since been a central figure in Swedish theatre.



Göranzon has performed a wide range of roles, from classical works by Shakespeare and Ibsen to modern plays by Lars Norén and Sam Shepard. She is known for her commanding stage presence and her ability to portray complex characters with both depth and precision. Among her most acclaimed performances are her portrayals of Martha in Who’s Afraid of Virginia Woolf? and her role as the aging queen in Drottningens juvelsmycke.



Beyond theatre, Göranzon has also had success in film and television. She has appeared in films such as A Song for Martin (2001) and TV series like Kommissarie Winter. Her performances have earned her numerous accolades, including a Guldbagge Award for Best Actress in Sista dansen (1993).



Among her many honors, she has been awarded Litteris et Artibus (1999), Svenska Akademiens Teaterpris (2021), and an Honorary Guldbagge Award (2024).



Exhibition Item

Cathedral: Two-piece bustle gown worn in 2002 as Anna in Boston Marriage at Dramaten

Costume: Nina Sandström

Scenkonstmuséet

Matilda Jungstedt  (1864 - 1923)

Operasångerska (mezzosopran) / Opera Singer (Mezzo-Soprano)

 Matilda Jungstedt var en framstående svensk operasångerska under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Hon föddes 1864 och utbildade sig vid Kungliga Musikkonservatoriet i Stockholm. Efter debuten på Kungliga Operan 1888 etablerade hon sig snabbt som en av landets första betydande mezzosopraner. 



Jungstedt gestaltade ett brett spektrum av roller. Hon hyllades särskilt för sina tolkningar av Wagner-roller och hennes intensiva scennärvaro och tekniska skicklighet gjorde henne till en favorit både hos kritiker och publik. Hon kallades av en kritiker för “den genialaste operaartist som Sverige äger, den genialaste som landet i mannaminne ägt”. 



Jungstedt var inte bara en skicklig sångerska utan också en stark och passionerad personlighet. Hon beskrevs som "demoniskt skön och sydländskt glödande" med ett eldigt temperament som bidrog till hennes intensiva och levande rolltolkningar. Trots sin framgång förblev hon ödmjuk inför sitt arbete och uttryckte en livslång respekt för konsten. Hon arbetade outtröttligt för att förfina sitt artisteri och sade själv att "Det mål man eftersträvar når man aldrig, men jag har syftat högt."



Hon betraktades av sin samtid som en av de få svenska sångare vars storhet erkändes enhälligt, och hennes arbete har inspirerat senare generationer av mezzosopraner som Julia Claussen, Gertrud Pålson-Wettergren och Kerstin Meyer. Hon avslutade sin karriär vid Kungliga Operan 1912 efter att ha varit en av dess mest framstående artister under flera decennier. Hon avled 1923.



Föremål i utställningen

Relikvarium: Berlock med porträtt.

Katedral: Valkyrieliv med guldpläterade plattor och ringar. Först burna 1895, och sedan 1904 av Jungstedt i rollen som Brünnhilde i operan Valkyrian på Kungliga Operan. Även burna av Birgit Nilsson 1955

Design: Ateljé Dahllöf

Kungliga Operan 



Matilda Jungstedt was a distinguished Swedish opera singer during the late 19th and early 20th centuries. Born in 1864, she trained at the Royal Conservatory of Music in Stockholm and made her debut at the Royal Opera in 1888. She quickly established herself as one of the country's first prominent mezzo-sopranos.



Jungstedt performed a wide range of roles and was particularly celebrated for her interpretations of Wagnerian heroines. Her commanding stage presence and technical brilliance made her a favorite among both critics and audiences. One critic described her as “the most brilliant opera artist Sweden possesses, the most brilliant the country has had in living memory.”



Beyond her vocal skill, Jungstedt was known for her strong and passionate personality. She was described as “demonically beautiful and southernly fiery,” with an intense temperament that infused her performances with extraordinary vitality. Despite her success, she remained deeply devoted to her craft, once stating, “The goal one strives for is never fully reached, but I have aimed high.”



She was regarded by her contemporaries as one of the few Swedish singers whose greatness was unanimously acknowledged. Her artistry inspired later generations of mezzo-sopranos, including Julia Claussen, Gertrud Pålson-Wettergren, and Kerstin Meyer. Jungstedt retired from the Royal Opera in 1912 after a decades-long career as one of its most celebrated performers. She passed away in 1923.



Exhibition Items

Reliquary: Locket with portrait

Cathedral: Valkyrie bodice with gold-plated plates and rings. First worn in 1895, then again in 1904 by Jungstedt as Brünnhilde in Die Walküre at the Royal Opera. Later worn by Birgit Nilsson in 1955.

Design: Ateljé Dahllöf

Royal Opera

Nicklas Hillberg (1977 - )

Skådespelare och artist / Actor and Performer

Nicklas Hillberg är en svensk skådespelare och glittrande artist som är en av de mest framträdande profilerna inom Glada Hudik-teatern, där han varit aktiv i över 20 år. Genom sin energi, talang och karisma har han blivit en publikfavorit och en inspirationskälla för många.



Nicklas är känd för sitt autentiska och hängivna scenspråk. Han har ofta beskrivits som en person som är "sig själv till hundra procent”. På Glada Hudik-teatern har han medverkat i flera uppmärksammade produktioner, inklusive succéer som Elvis och Trollkarlen från Oz, där han fått visa upp sin komiska timing och sin förmåga att röra publiken med sina tolkningar.



Utöver teatern har Nicklas också synts i filmen Catwalk (2020), där han och resten av Glada Hudik-ensemblen tog världen med storm genom sitt budskap om inkludering och medmänsklighet. Filmen blev en framgång både i Sverige och internationellt, och Nicklas insats hyllades för sin värme och närvaro.



Nicklas Hillberg fortsätter att sprida glädje och inspiration på scen och är en av de mest älskade stjärnorna i Glada Hudik-teatern. Med sin unika personlighet och sitt stora hjärta är han en symbol för scenkonstens budskap om allas lika värde och allas rätt att stråla.



Föremål i utställningen

Katedral: Långklänning i guldfärgat paljettyg med släp. Buren 2020 i dokumentärfilmen Catwalk

Design: Frida Jonsvens

Glada Hudik-teatern



Nicklas Hillberg is a Swedish actor and performer, known as one of the most prominent figures within Glada Hudik-teatern, where he has been active for over 20 years. Through his energy, talent, and charisma, he has become a beloved audience favorite and an inspiration to many.



Nicklas is renowned for his authentic and devoted stage presence. He has often been described as someone who is “one hundred percent himself.” At Glada Hudik-teatern, he has starred in several acclaimed productions, including hits such as Elvis and The Wizard of Oz, where he has showcased his comedic timing and ability to move audiences with his performances.



Beyond the theatre, Nicklas also appeared in the film Catwalk (2020), where he and the rest of the Glada Hudik ensemble captivated audiences worldwide with their message of inclusion and humanity. The film was a success both in Sweden and internationally, with Nicklas’ performance being praised for its warmth and presence.



Nicklas Hillberg continues to bring joy and inspiration on stage and is one of the most cherished stars of Glada Hudik-teatern. With his unique personality and big heart, he embodies the performing arts' message of equal value for all and the right for everyone to shine.



Exhibition Item

Cathedral: Floor-length gold sequin gown with a train, worn in the 2020 documentary Catwalk Design: Frida Jonsvens

Glada Hudik-teatern



Rickard Söderberg (1975 - )

Operasångare (tenor) och debattör / Opera Singer (Tenor) and Debater

Rickard Söderberg är en hyllad svensk operasångare och debattör. Han inledde sin musikaliska bana som pianist och studerade vid Musikhögskolan vid Göteborgs universitet. Senare övergick han till sång och utbildade sig vid Operaakademiet på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.



Redan under studietiden debuterade han på större scener i Danmark, Sverige och Tyskland. Söderberg har tolkat verk av bland annat Händel, Mozart och Wagner i roller som Idomeneo, Don Ottavio, Lurcanio, Oronte och Loge. Han har även sjungit roller som Greve Almaviva, Lenskij, Rodolfo och Don José. Han har sjungit främst roller i barock- och Mozartoperor, men också modern opera, oratorier och konserter. Rickard har gett ut 4 fullängdsskivor och leder också ett radioprogram om opera på Sveriges Radio P2 samt är domare i Kulturfrågan Kontrapunkt i SVT.



Utöver sin operakarriär är Söderberg en aktiv debattör känd för sitt starka engagemang i HBTQ-frågor. 



Föremål i utställningen

Katedral: Beige klänning i 1700-talsmodell med blommig underkjol bl.a. buren 2021 i Malmö operas föreställning En kväll med Thalia (2021). Även buren på Malmö Opera, i TV4 och SVT.

Design och skrädderi: Christel Olsson / Janet Juul

Privat ägo



Rickard Söderberg is a celebrated Swedish opera singer and public figure. He began his musical career as a pianist, studying at the Academy of Music and Drama at the University of Gothenburg before transitioning to vocal performance at the Opera Academy of the Royal Danish Theatre in Copenhagen.



During his studies, Söderberg quickly gained recognition, performing on major stages in Denmark, Sweden, and Germany. His repertoire includes works by Händel, Mozart, and Wagner, with roles such as Idomeneo, Don Ottavio, Lurcanio, Oronte, and Loge. He has also performed as Count Almaviva, Lensky, Rodolfo, and Don José. While primarily known for his interpretations of Baroque and Mozart operas, Söderberg has also made significant contributions to modern opera, oratorios, and concert performances.



He has released four full-length albums and is a prominent media figure, hosting an opera program on Sveriges Radio P2 and serving as a judge on Kulturfrågan Kontrapunkt on SVT.



Beyond his operatic career, Söderberg is an outspoken advocate for LGBTQ+ rights and social justice, using his platform to engage in public debate and activism.



Exhibition Items

Cathedral: Beige 18th-century style gown with floral underskirt, worn in Malmö Opera's En kväll med Thalia (2021), as well as at Malmö Opera, on TV4, and on SVT.

Design & tailoring: Christel Olsson / Janet Juul

Private collection

Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.