Som en av 1900-talets främsta svenska skådespelerskor hade Margaretha Krook en enorm spännvidd och är ihågkommen som en av våra största scenikoner. Hon utbildade sig först till flygvärdinna och modeillustratör, men skolade om sig till skådespelerska och tog examen från Dramatens elevskola 1951. Hon var verksam vid stadsteatrarna i Norrköping 1952 - 54, Helsingborg 1955 - 1957, och Göteborg 1958 - 1956, och hörde i början av 1960-talet till TV-teaterensemblen. 1962 återvände Krook till Dramaten där hon förblev verksam till sitt sista framträdande 1999 och spelade över 60 olika roller.
Krook är bäst ihågkommen för den spännvidd, tyngd och temperament hon gav prov på i sina många kraftfulla rolltolkningar i både nyskrivna och klassiska dramatiska pjäser. Men hon hade också en stor talang för komiska roller, som Flora i Släpp fångarne loss, det är vår! (1975), Doña Maria i Picassos äventyr (1978), och den dominanta modern i Morrhår och ärtor (1968). I radio visade hon sin improvisationsförmåga i hundratals avsnitt av På minuten, och i TV medverkade hon flitigt i program som Estrad (1967) där hon i sketchen Skattkammarön yttrade det legendariska utropet “Ta’rej i brasan!”, och Partaj (1969). Hon tilldelades utmärkelser som Gösta Ekman-stipendiet 1966, O’Neill-stipendiet 1974, Litteris et Artibus 1975, Guldbaggen 1976, Illis quorum 1995 och Teaterförbundets guldmedalj 1998. 1997-2000 hade hon hedersuppdraget att recitera Tennysons dikt Nyårsklockan” på Skansen.
Trots sin uppburna status som en uppskattad och älskad prima donna inom svensk teater var Margaretha Krook en offentlig person som gav få intervjuer och värnade sitt privatliv. Hon står som staty utanför Dramaten vid det hörn där hon vanligtvis tog en cigarett innan föreställningen.
Föremål i utställningen
Katedral: Vinröd morgonrock buren 1985 i rollen som Gertrude Stein i monologen med samma namn på Dramaten
Kostym: Agneta Pauli
Scenkonstmuseet
Margaretha Krook was one of the foremost Swedish actresses of the 20th century, remembered as one of the country's greatest stage icons. Initially trained as a flight attendant and fashion illustrator, she switched careers to acting, graduating from the Royal Dramatic Theatre's acting school in 1951. She worked at the city theaters in Norrköping from 1952 to 1954, Helsingborg from 1955 to 1957, and Göteborg from 1958 to 1956, and was part of the TV-theater ensemble in the early 1960s. In 1962, Krook returned to Dramaten, where she remained active until her last performance in 1999, playing over 60 different roles.
Krook is best remembered for the range, depth, and temperament she demonstrated in her many powerful interpretations of both newly written and classic dramatic plays. However, Krook also had a great talent for comedic roles, such as Flora in Släpp fångarne loss, det är vår! (1975), Doña Maria in Picassos äventyr (1978), and the domineering mother in Morrhår och ärtor (1968). In radio broadcasts, she showcased her improvisational skills in hundreds of episodes of På minuten, and on TV, she frequently appeared in programs like Estrad (1967), where in the sketch Skattkammarön she uttered the legendary exclamation “Ta'rej i brasan!”, and Partaj (1969).
She received numerous awards including the Gösta Ekman scholarship in 1966, the O’Neill scholarship in 1974, Litteris et Artibus in 1975, a Guldbagge in 1976, Illis quorum in 1995, and the Theater Association's gold medal in 1998. From 1997 to 2000, she had the honorary duty of reciting Tennyson's poem "Nyårsklockan" at Skansen.
Despite her esteemed status as a beloved prima donna within Swedish theater, Margaretha Krook was a public figure who gave few interviews and cherished her privacy. A statue of her stands outside Dramaten at the corner where she usually took a cigarette before performances.
Exhibition Item
Cathedral: Burgundy-red dressing gown worn in 1985 in the role of Gertrude Stein in the monologue of the same name at Dramaten
Costume: Agneta Pauli
Scenkonstmuseet