Jenny Lind, känd som Den svenska näktergalen, var en av världens mest betydande operasångerskor och Sveriges första internationella superstjärna. Hon föddes 1820 i Stockholm och hennes stora sångbegåvning upptäcktes redan i barndomen. Efter en svår uppväxt blev hon elev vid Kungliga Teatern och debuterade som operasångerska 1836.
Lind fick sitt stora genombrott 1838 som Agathe i Webers Der Freischütz, följt av hyllade roller i Euryanthe, Trollflöjten och Lucia di Lammermoor. Vid 21 års ålder tog hennes röstskicklighet skada av överansträngning, vilket krävde ett års vila och studier i Paris. Hon återvände i triumf 1842 och utnämndes till hovsångerska. Därefter debuterade Lind sin mest framgångsrika och upprepade roll som Amina i Bellinis La Sonnambula (Sömngångerskan), och i specialskrivna publiksuccéer som Berwalds Nationaldivertissement och En majdag i Wärend (1843) som ingick i firandet av Karl XIV Johans 25-årsjubileum som regent.
Jenny Linds internationella genombrott kom 1843 i Berlin, och hon sjöng sedan på de största operascenerna. I Wien blev hon till exempel inropad 25 gånger efter en föreställnings slut, och i London emottog hon beundrarbrev från en hänförd drottning Victoria. Mellan 1847 och 1849 rådde "Jenny-Lind-febern" i Europa, där publiken hänfördes av hennes röst och personlighet.
Efter att ha avslutat sin operakarriär 1849 sjöng Lind enbart konsertant. Hennes Amerikaturné, organiserad av Phineas T. Barnum 1850–1852, gjorde henne till en av världens mest berömda personer. Turnén innehöll över 100 konserter där biljettpriserna kunde motsvara flera årslöner.
Jenny Lind tog emot frierier från bland andra författaren H.C. Andersen, men gifte sig 1852 med pianisten Otto Goldschmidt och drog sig därefter tillbaka från scenen, med sporadiska framträdanden fram till sitt sista offentliga uppträdande 1883. Hon avled 1887, men hennes arv lever kvar som en av 1800-talets mest berömda personer och en av operans största stjärnor genom tiderna.
Föremål i utställningen
Relikvarium: Armringar burna i Norma, Parfymschatull med parfymflaskor, Hårborste, Skrivbordsstaty, tandborste, hårlock, docka, solfjäder.
Katedral: Förkläde med bälte i allmogestil buret 1844 i rollen som Märtha i operan En majdag i Wärend på Kungliga Operan
Kungliga Operan
Jenny Lind, known as "The Swedish Nightingale," was one of the world's most significant opera singers and Sweden's first international superstar. Born in 1820 in Stockholm, her exceptional singing talent was discovered in childhood. After a challenging upbringing, she became a student at the Royal Theatre and debuted as an opera singer in 1836.
Lind's major breakthrough came in 1838 as Agathe in Weber's Der Freischütz, followed by acclaimed roles in Euryanthe, The Magic Flute, and Lucia di Lammermoor. At 21, her vocal skills were damaged by overexertion, requiring a year's rest and study in Paris. She returned in triumph in 1842 and was appointed a court singer. She then debuted her most successful and repeated role as Amina in Bellini's La Sonnambula (The Sleepwalker), and in specially written audience successes such as Berwald's National Divertissement and A May Day in Wärend (1843), part of the celebrations of King Karl XIV Johan's 25-year reign.
Jenny Lind's international breakthrough came in 1843 in Berlin, and she subsequently performed at the largest opera stages. For instance, in Vienna, she was called back 25 times after a performance's end, and in London, she received admiring letters from an enthralled Queen Victoria. Between 1847 and 1849, "Jenny Lind Fever" swept across Europe, captivating audiences with her voice and personality.
After ending her opera career in 1849, Lind only performed in concerts. Her American tour, organized by Phineas T. Barnum from 1850 to 1852, made her one of the world's most famous people. The tour included over 100 concerts, with ticket prices sometimes equivalent to several years' salaries.
Jenny Lind received proposals from, among others, writer H.C. Andersen but married pianist Otto Goldschmidt in 1852 and thereafter retired from the stage, making sporadic appearances until her last public performance in 1883. She died in 1887, but her legacy endures as one of the 19th century's most famous individuals and one of opera's greatest stars of all time.
Exhibition Items
Reliquary: Bracelets worn in Norma, Perfume casket with perfume bottles, Hairbrush, Desk statue, Toothbrush, Lock of hair, Doll, Fan.
Cathedral: Folk-style apron with belt worn in 1844 in the role of Märtha in the opera A May Day in Wärend at the Royal Opera
Royal Opera