Tollie Zellman var en av den svenska scenens största komedienner under 1900-talets första hälft, vida omskriven och folkligt älskad men idag nästan bortglömd. Hon debuterade som 19-åring utan familjens stöd 1906 och fick sitt genombrott på Folkteatern 1911 i rollen som Jenny i folklustspelet 33,333. Hennes största framgång på scen och i radio var rollen som Mrs. Dulcia Baxter i komedin Mollusken, men andra framgångar inkluderade änkedomprostinnan Julia Hylténius i Hans nåds testamente, Nu kommer Madame, Dulcie, och som Grevinnan Sangiorgi i farsen Otrogen.
Zellman hade en mycket säregen aristokratisk spelstil och var en primadonna både på och utanför scenen - begåvad, känslig och van att få sin vilja igenom. Hon hade ett mycket säreget, släpigt sätt att tala som kollegan Hjördis Petterson beskrev som “en stavelse i minuten”.
Under sin 50 år långa karriär medverkade hon i lika många filmer och Zellman filmdebuterade redan 1906 i en av de första svenska spelfilmerna, den nu förlorade Lika mot lika. Hon spelade ofta nyckfulla primadonnor och vällustiga, vimsiga adelsdamer och har beskrivits som en svensk Mae West, och en originell och färgstark ysterhetsvamp. Hon spelade en rad paranta, förföriska överklassdamer med stark vilja i Fröken Vildkatt (1941), Blåjackor och Idel ädel adel (1945), och iklädde sig rollen som operaprimadonnan Sophie Strååk i Kungen kommer (1936), och gjorde flera roller som alkoholiserade, sylvassa och neurotiska teaterdivor som Nanny Högfelt i Karriär (1938) teaterdirektris Rosa Tonelli i En trallande jänta (1942) och skådespelerskan Lisa Albert i Det brinner en eld (1943). Sitt livs roll gjorde hon som den tragiska självmordsbenägna skådespelerskan Cora Anker i Hasse Ekmans Medan porten var stängd (1946), där hennes insats hyllades som “ett fullständigt mästerverk, en kuslig pricksäcker studie i mänskligt förfall”. Manusförfattaren och regissören Hasse Ekman, som känt Zellman sedan barnsben, hade lånat drag av Zellman till den övergivna teaterdivan Cora Anker. Tollie Zellman avled 1964 och hennes dotter Lill-Tollie Zellman gick ur tiden 1989.
Föremål i utställningen
Relikvarium: Autograf. Peruk.
Katedral: Ljusgrön klänning buren 1928 i uppsättningen Hokus Pokus på Oscarsteatern
Nils Harnings samling
Tollie Zellman was one of the Swedish stage's greatest comediennes during the first half of the 20th century, widely celebrated and beloved by the public, though today she is nearly forgotten. She made her debut in 1906 at the age of 19 without her family's support and found success in 1911 at the Folkteatern in the role of Jenny in the folk comedy 33,333. Her greatest success on stage and radio was the role of Mrs. Dulcia Baxter in the comedy Mollusken, but other successes included the widow deaness Julia Hylténius in Hans nåds testamente, Nu kommer Madame, Dulcie, and as Countess Sangiorgi in the farce Otrogen.
Zellman had a distinctive aristocratic style of acting and was a prima donna both on and off stage—talented, sensitive, and accustomed to getting her way. She had a very unique, drawn-out way of speaking which colleague Hjördis Petterson described as "one syllable per minute."
During her 50-year-long career, she appeared in as many films, debuting as early as 1906 in one of the first Swedish feature films, the now-lost Lika mot lika. She often played capricious primadonnas and voluptuous, scatterbrained noblewomen, and has been described as a “Swedish Mae West”, and an original and colorful whirlwind of activity. She portrayed a series of imperious, seductive upper-class women with strong wills in Fröken Vildkatt (1941), Blåjackor and Idel ädel adel (1945), and took on the role of opera prima donna Sophie Strååk in Kungen kommer (1936), and performed several roles as alcoholic, sharp, and neurotic theater divas such as Nanny Högfelt in Karriär (1938), theater director Rosa Tonelli in En trallande jänta (1942) and actress Lisa Albert in Det brinner en eld (1943).
Her lifetime role was as the tragic, suicide-prone actress Cora Anker in Hasse Ekman's Medan porten var stängd (1946), where her performance was hailed as "a complete masterpiece, a chillingly precise study in human decay." Screenwriter and director Hasse Ekman, who had known Zellman since childhood, borrowed traits of Zellman for the abandoned theater diva Cora Anker.
Tollie Zellman passed away in 1964, and her daughter Lill-Tollie Zellman died in 1989.
Exhibition Items
Reliquary: Autograph Wig
Cathedral: Light green dress worn in 1928 in the production Hokus Pokus at Oscarsteatern
Collection of Nils Harning