Photo: Madame d'Ora, Evening dress by Balenciaga, ca 1936. ©Photoinstitut Bonartes, Vienna
Photo: Madame d’Ora,  Dancer and actress Elsie Altmann-Loos, 1922. © Photostudio Setzer-Tschiedel, Vienna
Photo:Madame d'Ora, Marquis George de Cuevas with skinned sheep heads, ca 1956-1957. © Estate of Madame d’Ora/Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg

Aktuell och kommande utställningar

MADAME D'ORA
Wien & Paris 1907 - 1957
12 februari - 4 september 2022

Introduktion (guidad allmän visning som pågår ca 40 min) till utställningen MADAME D'ORA fr.o.m 1 mars 2022: tisdagar och torsdagar kl 13:00. Ingår i entréavgiften. Ingen förbokning.

Fotografen Dora Kallmus (1881–1963) hade ateljé i Wien och sedermera Paris. Kallmus och hennes ateljé fick tidigt namnet d´Ora, en omformulering av Dora, vilket anspelar på ordet guld. Framför hennes kamera stod kulturpersonligheter och gränsöverskridare som Gustav Klimt, Pablo Picasso, Tamara de Lempicka, Josephine Baker, Coco Chanel och Anita Berber. d’Oras modefotografier publicerades i dåtidens största modemagasin. Modellerna var iklädda Wiener Werkstätte, Balenciaga, Hermès, Chanel och Madame Agnès.

I samband med att nazisterna tog kontroll över Paris 1940 blev Kallmus, som kom från en judisk familj, av med sin ateljé och flydde till den franska landsbygden. Vänner och familj förföljdes. Hennes syster deporterades och mördades. Dessa fasor förkroppsligas efter kriget av Kallmus i en fotografiserie från parisiska slakthus och flyktingförläggningar. Kontrasterna är häpnadsväckande.

Med anledning av den långa utställningsperioden och materialets känslighet kommer vi att under utställningen visa två presentationer av fotografier; 37 fotografier visas den första perioden och därefter 37 andra fotografier de sista månaderna, 80 st i sin helhet. Version 2 presenteras 17 maj.

Utställningen är ett samarbete med Photoinstitut Bonartes i Wien, Ullstein Bild i Berlin och Preus museum i Norge.

ANTON ALVAREZ
HONEY
21 maj–25 sep 2022

Konstnären Anton Alvarez (f. 1980) arbetar främst inom det skulpturala mediet. Med sina verk utmanar Alvarez det traditionella konsthantverket och konstverkets beskaffenhet genom att lekfullt undersöka gränsen mellan rollen som konstnär och ingenjör. Konstnären designar själv verktyget som skapar konstverken och avskriver sig således från tillblivelsen. Begreppet ingenjörskonst förkroppsligas.

Det Alvarez främst har kommit att bli känd för är den stora tryckpress han konstruerade 2016. Tryckpressen, The Extruder, är en storskalig lerpress som med flera tons styrka pressar ut lera genom olika profiler och munstycken. Formationerna blir till synes förvrängda och plastiska objekt och kolonner som på ett djärvt sättkontrasterar och refererar till såväl arkitektoniska element som det klassiska skulpturbegreppet.

GLASSTRESS 2.0
17 september– 29 januari 2023

I utställningen visas samtida glaskonst av internationellt omtalade bildkonstnärer, skulptörer och konceptkonstnärer. Med varierande utgångspunkter utmanar de glaset, vilket blir ett uttrycksmedel för samtida konst, långt från alla tankar om glasets nyttoaspekter. Begreppet Muranoglas för tankarna till de traditionella och polykroma takkronor i glas, som anspelade på rokokointeriörer i Venedigs palats och var högsta mode under 1950-talet. Glasbruket Berengo ligger på den venetianska ön Murano. Den kinesiske konstnären Ai Weiwei som arbetat tillsammans med Berengo Studio i många år, har bland annat tagit sig an just takkronorna. Vid en första anblick ser takkronan ut som en klassisk Murano-takkrona, men ganska snart ser man något annorlunda och oväntat. 

Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.