HOKUSAI 
EN JAPANSK IKON
19 maj - 3 juni

Millesgården visar under endast två veckor en utställning om den japanska konstnären Katsushika Hokusai  (1760 – 1849). Hans mest kända verk är träsnittet Under vågen utanför Kanagawa, som ingår i serien Trettiosex vyer av berget Fuji som publicerades mellan 1820 - 1830. I utställningen visas hela serien. Det är mycket ovanligt att kunna se så många träsnitt från serien samtidigt då de är spridda i många samlingar. I utställningen visas träsnitt från tiden, liksom nyproducerade  träsnitt som är skurna och tryckta med exakt samma teknik som de ursprungliga. Utställningen är en bred och omfattande presentation av Japans mest kända konstnär genom tiderna.

Hokusai levde i en tid då Japan var helt stängt för omvärlden. Landet hade under Edoperioden 
(1603 -1868) ingen kontakt med omvärlden förutom via några holländska handelshus.  

Landet styrdes av shoguner som hade oinskränkt makt. I städerna fanns en borgarklass befolkade av  hantverkare, skådespelare poeter, skådespelare och geishor. Denna värld av skådespelare är känt som begreppet ”Den flytande världen”.

Trots det slutna samhället hade Hokusai sett utländsk konst och var själv influerad av den. Han var en ständig förnyare av den japanska träsnittskonsten och bytte själv stil många gånger. Han ändrade också namn många gånger under sitt liv. På sin dödsbädd (vid 89 års ålder) klagade han över att han inte fick leva fem år till, då hade han kunnat bli en riktig  konstnär.

Hokusai levde ett ganska fattigt liv i Edo, dåtidens Tokyo. Han försörjde sig i huvudsak på att illustrera böcker och i utställningen visas en stor mängd bokillustrationer. Han gav också ut en serie skissböcker som han döpte till Manga, Man Ga, två tecken som på svenska betyder ungefär ofrivillig bild. Ordet Manga idag har fått en helt ny betydelse och är samlingsnamnet på japanska serier.

Hokusai var en nyskapare och han var under sin levnad influerad av europeisk konst. Hans egen konst har senare haft mycket stor betydelse för den europeiska konsten. Särskilt träsnittet Under vågen utanför Kanagawa har använts av konstnärer och illustratörer för många olika ändamål. Ibland har den  använts för att illustrera en tsunamivåg. Som en kuriositet kan nämnas att den stora vågen också finns som emoji! 

Då utställningen pågår en mycket begränsad tid kommer ett visst antal biljetter även att kunna köpas på Ticketmaster för de som önskar. Biljettsläpp början av april. Du kan också köpa din biljett i receptionen när du anländer. 

Millesgården kommer under perioden att ha förlängda öppettider (vardagar 10-19, helger 10-17) samt utökat antal allmänna introduktioner (ti, on och to kl 11:15, 13:15 samt 17:15).

Länk till Ticketmaster

Utställningarna i konsthallen och konstnärshemmet har samma öppettider som Millesgården i övrigt. 

MAGISKA MILLESGÅRDEN
PERMANENT UTSTÄLLNING I LILLA ATELJÉN

Fotografen Yanan Li har vistas på Millesgården under mer än ett år för att fotografera museet. I snöstorm, regn, dimma, mörker och ljus har han som ingen annan fångat det magiska med Millesgården. I utställningen, som visas i Lilla ateljén, kan besökarna uppleva museet även långt efter stängning genom hans bilder.
Yanan Li flyttade från Kina till Sverige år 2000. En orsak var den berömda Hasselbladskameran. Det typiska slutarljudet hade väckt hans intresse redan när han studerade filmfotografi i Kina. Idag är han Hasselblad-ambassadör, en av få i världen.

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse