Aktuell och kommande utställningar

Guds Hand. Foto: Yanan Li
Gustaf Tenggren,  Valborgsmässoafton, 1916. 
Musicerande änglar.
Foto: Yanan Li

GUSTAF TENGGREN
FOLKSAGOR & DISNEY 
22 februari - 31 maj 2020

Det är troligt att du redan sett ett flertal av Gustaf Tenggrens (1896-1970) illustrationer. Men lika troligt är det att du inte känt till det. I utställningen får du följa Tenggren genom hans karriär från driven tonåring i Göteborg, via framgångarna i New York till tiden som Art Director hos Walt Disney. Förmågan att kombinera den nordiska och tyska mörka och ödesmättade sagotraditionen med Disneys charmiga karaktärer var något Tenggren i hög grad bemästrade.

Gustaf Tenggren växte upp i västsvenska Magra, bland sex syskon. Redan från tidig ålder fanns viljan och drivet att bli konstnär. När han var 13 år blev han antagen till konstskola i Göteborg. Tack vare ett stipendium hade familjen råd att avvara sonens inkomster från arbetet i en litografiverkstad där han arbetat sedan han var 11 år. 1914 får Tenggren ytterligare ett stipendium och börjar vid Valands Målarskola. Hans lärare i måleri underströk vikten av att eleverna skaffade sig färdigheter de kan försörja sig på, och fokus bland flera av eleverna blev
tidningsteckning, illustration eller reklam. Nu fick Tenggren sina första uppdrag: han målade kulisser på Stora Teatern i Göteborg, illustrerade böcker och tidningar.

Från 1917 illustrerar Tenggren Bland Tomtar och Troll. Hans känsla för det stämningsfulla, de trolska miljöerna med mossbeklädda stenar, ledde till att han anlitades som illustratör för 10
årgångar – fler än John Bauer. Efter uppdrag från ett danskt förlag som bl.a. mynnade i 32 färgillustrationer för Bröderna Grimms sagor blev Tenggren en erfaren illustratör och siktet ställdes mot väst.

Sommaren 1920 emigrerade han med sin fru Anna till USA, där två av hans systrar redan bosatt sig. Efter 12 dagars resa med Atlantångaren Hellig Olav ankom de till New York. Efter att ha visat upp sina arbetsprover får han direkt teckningsjobb på en stor tidning. I den farten fortsätter det; affischer till teatrar, reklambilder för varuhus och tidningar. Sex månader senare hade han etablerat sig och under 1920-talet var Tenggren en av de mest välrenommerade och högst
betalda illustratörerna i New York. Bland inkomsterna kunde han även räkna beställningar av porträtt av medlemmar i New Yorks societets- och kändiskretsar. 

1936 söker Walt Disney Studios talanger till arbetet med filmatiseringen av Bröderna Grimms Snövit och de sju dvärgarna. Man eftersökte personer som kunde levandegöra figurerna och skapa en stämning som skulle beröra publiken. Walt Disney hade rest runt i Europa och köpt med sig över 300 bilderböcker med illustrationer. Tenggren erbjuds en anställning som art director. Som efterföljare till Bauer skulle han kunna tillföra den europeiska konsttraditionen som Disney eftersökte. Tenggrens illustrationer kom att utgöra det visuella marknads- föringsmaterialet för filmen Snövit och de sju dvärgarna och affischen till filmen är en av filmhistoriens mest kända. Fram till 1939 medverkade han vid ett flertal av Disneys viktigaste filmer, bland annat Pinocchio, Bambi, Dumbo och Fantasia. Under arbetet med Bambi reste Tenggren till Oregon och ställde sitt staffli mitt i skogen omgiven av sequoiaträd, allt för att fånga de vilda skogsinteriörerna som utgör scenen i filmen. Pinocchios motivvärld med sina sydtyska tyrolermiljöer, står Tenngren själv bakom och den trolska och i många fall lite kusliga tonen i filmerna har han i stor del bidragit till.

De följande drygt 20 åren arbetade han mycket med barnboksillustration, bland annat med Little Golden Books. The Poky Little Puppy av Gustaf Tenggren låg år 2000 på första plats över USAs
genom tiderna mest publicerade bilderbok för barn.

Sina sista år spenderade Tenggren med dåvarande frun Mollie på ön Southport Island. Måleriet fick en mörkare air och hans sista publicerade böcker, t.ex. The Knights around the Round Table har en mer expressionistisk och rå ton. Gustaf Tenggren avled i Maine 1970 i sviterna av lungcancer. Mollie testamenterade hans efterlämnade konst till University of Minnesota i Minneapolis. Gustaf Tenggren var vid sin död nästan bortglömd i hemlandet trots att många av de böcker han illustrerade gavs ut i Sverige. 

I utställningen visas ett hundratal verk av Tenggren; illustrationer, skisser, oljemålningar och böcker skapade under ett spann på 60 år. Under utställningsperioden kommer vi även att visa filmen Pinocchio, en av de Disneyfilmer med tydligast Tenggrenskt manér.

Utställningen är ett samarbete med Lars Emanuelsson,  curator och Tenggrenexpert.




 

TOULOUSE-LAUTREC & VÄNNERNA I MONTMARTRE
13 JUNI - 20 SEPTEMBER 2020

I Utställningen visas Henri de Toulouse-Lautrecs (1864-1901) unika litografiska arbeten tillsammans med verk av hans föregångare och samtida. Det är en omfattande presentation som ger betraktaren en möjlighet att bekanta sig med livet under Belle Époque och studera ursprunget till den moderna tidens reklambilder.
Henri de Toulouse-Lautrec föddes i en fransk adelsfamilj med långa anor. Han led av en fysisk missbildning och bröt som barn båda benen, som sedan slutade växa. Han tvingades genomlida en lång konvalescens som han använde till att utveckla sin konstnärliga talang.
I vuxen ålder flyttade Toulouse-Lautrec till Paris och började skildra det spännande storstadslivet med dess kurtisaner, kapplöpningsbanor, cirkustält, teatrar, operahus, danspalats, kabaréer och bordeller. Han tillbringade mycket tid i dessa etablissemang och tecknade där artisterna och åskådarna i snabba och rättframma porträtt. Han målade de vågat klädda
sångerskorna och danserskorna med elegans och även de prostituerade upphöjdes och förvandlades till stjärnor. I Toulouse-Lautrecs kärleksfulla och oblyga framställningar av den franska huvudstadens nöjesliv finns tidsandan från sekelskiftets Paris för alltid bevarad.

För att snabbt kunna publicera sina skildringar av det parisiska (natt)livet började Toulouse-Lautrec i slutet av 1880-talet experimentera med litografiska tryck. Resultatet blev stora affischer i läckra färger med teatral belysning och starka konturer, vilket revolutionerade genren. Under knappt tio år, till sin död 1901, producerade han 368 tryck och litografiska affischer, som han såg som lika viktiga som sina målningar och teckningar. Toulouse-Lautrecs namn är intimt förknippat med affischer av Jane Avril, Yvette Gilbert och Aristide Bruant och betraktas sedan länge som konsthistoriska klassiker.

Jules Chéret och Pierre Bonnard  hade redan före Toulouse-Lautrec arbetat med affischer och
reklam för olika evenemang. Och Toulouse-Lautrecs experiment med den litografiska tekniken togs upp av välkända konstnärer som Alfons Mucha och Théophile-Alexandre Steinlen. De skapade riktiga mästerverk som lyfte litografier och affischer från att ha ansetts som massmedia till att bli en konstnärlig genre i sig.

Det finns endast två museer i Europa som har en fullständig samling av Toulouse-Lautrecs reklamaffischer. Vi har det stora nöjet att presentera denna makalösa samling i sin helhet tillsammans med arbeten av Alfons Mucha, Théophile-Alexandre Steinlen och Felix Vallotton.

 

 

 

VIVIENNE WESTWOOD
PUNK & GLAMOUR
3 OKTOBER – FEBRUARI 2021

Brittiska Westwoods haute couture har en spännvidd från scenkläder till punkbandet Sex
Pistols till franskt 1700-talstil.
I utställningen visas ett stort antal tweedkostymer liksom kaxigt uppdaterade korsetter och krinoliner samt punkscenkläder. Vivienne Westwood fyller 80 år 2021 och har en lång karriär bakom sig och har också vid två tillfällen blivit medaljbelönad av drottning Elisabeth. Alldeles klart är att hon är lika aktuell idag som vid punkeran och finns representerad på bland annat The Museum of fine Art, Houston, Los Angeles county Museum of Art och Victoria and Albert Museum, London.
Idag kallar sig Westwood för ”klimatrevolutionär” och är djupt engagerad i miljöfrågor.

MAGISKA MILLESGÅRDEN
PERMANENT UTSTÄLLNING I LILLA ATELJÉN

Fotografen Yanan Li har vistas på Millesgården under mer än ett år för att fotografera museet. I snöstorm, regn, dimma, mörker och ljus har han som ingen annan fångat det magiska med Millesgården. I utställningen, som visas i Lilla ateljén, kan besökarna uppleva museet även långt efter stängning genom hans bilder.

Yanan Li flyttade från Kina till Sverige år 2000. En orsak var den berömda Hasselbladskameran. Det typiska slutarljudet hade väckt hans intresse redan när han studerade filmfotografi i Kina. Idag är han Hasselblad-ambassadör, en av få i världen.

Ett urval av Yanan Lis bilder finns i affischform och kan köpas i museibutiken. 

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse
Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.