Aktuell och kommande utställningar

Detalj av Ai Weiweis Black Chandelier, 2018. 
Ai Weiwei, Black Chandelier, 2018, 
courtesy of Berengo Studio.
Foto: Francesco Allegretto
Carlos Garaicoa. Fragile garden, 2019. Foto: Yanan Li

GLASSTRESS 
Venetianskt glas idag
17 september– 29 januari 2023

Ön Murano ligger i den grunda lagun som omger Venedig. Här har glas tillverkats sedan 1200-talet, på brandsäkert avstånd från Venedigs palats och konstskatter. På Murano utvecklades och framställdes glas som var nästintill genomskinligt, vilket var ytterst exklusivt då äldre tiders glas ofta var missfärgat. Glasmästarna hade nämligen gjort en upptäckt; de tillsatte ämnet mangan och bekymret med grumligt glas var därmed löst. 

Idag finns ett hundratal aktiva glashyttor på Murano. Berengo Studio grundades av venetianaren Adriano Berengo år 1989. Inspirerad av mecenaten Peggy Guggenheim, som på 1950- och 60-talet lät konstnärer som Jean Cocteau, Max Ernst och Marc Chagall arbeta med glas i Murano, ville han blåsa nytt liv i det venetianska glaset. Han ville ge det en renässans genom att involvera samtidskonstnärer. Sedan starten har Berengo samarbetat med nära 300 konstnärer och designers från världens alla hörn. Tillsammans med glasmästare, utbildade i ett traditionellt konsthantverk, har de skapat samtidskonst. I Berengo Studios finns även en gjutarstudio där glasmästarna kan formgjuta skulpturer, vilket breddar det konstnärliga uttrycket.  

Glasmästarna på Berengo Studio möjliggör för konstnärer att arbeta i ett för dem ofta helt nytt material. Det är ett projekt som kräver dialog. En utmaning som stimulerar och skapar nya nervbanor hos konstnären. Ett uråldrigt hantverk som får ett nytt språk. Det gemensamma materialet: glaset, gör att alla konstnärer har samma förutsättningar. Detta koncept har Adriano Berengo döpt till Glasstress och resultaten har visats i ett flertal utställningar sedan 2009, både på Venedigs biennaler och internationellt. Även här på Millesgården 2011. Nu välkomnar vi Glasstress för andra gången, samma koncept men med nya konstverk.   

Utställningens medverkande konstnärer nyttjar ett och samma material för att adressera vitt skilda nutida politiska spörmål som miljö- och klimatfrågor, rasism och jämställdhet. Den kinesiske konstnären och aktivisten Ai Weiwei har samarbetat med Berengo Studio sedan 2017. I utställningen får hans Black Chandelier ta plats. Med verket anspelar han på de klassiska 1700-talsljuskronorna som välbärgade venetianska familjer beställde till sina palats. Men i stället för buketter av mångfärgade dekorativa blommor och blad möter betraktaren här något helt annat.

Utställningen är ett samarbete med Berengo Studio på Murano, Italien.  

I utställningen visas verk av följande konstnärer: Ai Weiwei, Charles Avery, Ernst Billgren, María Magdalena Campo-Pons, Mat Collishaw, Tony Cragg, Jimmie Durham, Marie-Louise Ekman, Carlos Garaicoa, Kendell Geers, Josh Hershman, Ilya & Emilia Kabakov, Kiki Kogelnik, Jone Kvie, Karen LaMonte, Massimo Lunardon, Stefania Mazzola, Denise Milan, Vik Muniz, Hans Op de Beeck, Tony Oursler, Jaume Plensa, Laure Prouvost, Antonio Riello, Wael Shawky, Lino Tagliapietra, Thomas Schütte, Koen Vanmechelen, Fred Wilson, Rose Wylie och Erwin Wurm.

DET DUKADE BORDET 
Med Hanna Hellquist
11 februari - 28 maj 2023

”Oviktiga saker kan betyda allt” skriver Hanna Hellquist och tillkännager att hon är besatt av att duka vackert. Att skapa bord. Och kanske är det särskilt viktigt att hitta det stora i det lilla när tillvaron är oviss och omvärlden skälver. Att skapa mening i en grå vardag. 

Att samlas kring en måltid, bjuda in till ett dukat bord, har genom mänsklighetens historia haft en central roll. Måltiden som motiv har sedan antiken förekommit i konsten. Ofta symbolladdade och fulla av allegorier. Som 1600-talets stilleben – nature morte – där kompositioner av dignande fruktfat med vindruvsklasar, blommor och fjärilar kunde ha syftet att manifestera rikedom och världsvana men även fattigdom och elände. 

I utställningen, bland karaffer och kristallglas klingar frågor om klass och makt och mittibland ljusstakar och vaser blommar minnen och berättelser. Middagsbordets många aspekter breder ut sig längs meterlånga dukningar på Millesgården Museum och väcker tankar om livet i stort och smått. Är det sparsmakad elegans eller pråligt överdåd? Strävsam vardag eller högtidligt koketterande? Lagren är flera; omtanken hos värden, som genom dekoration och komposition uppmuntrar till konversation, och med bordsplaceringens syfte att binda ihop sällskapet – allt detta är det dukade bordets koreografi.

Rådande forskning visar att psykiskt välmående främjas av att samlas kring en måltid och sitta ned i lugn och ro. Samma studier visar också att allt färre gör det.

Hanna Hellquist (f. 1980) är journalist och författare och förekommer frekvent i tv och radio.  Utställningen på Millesgården Museum visualiserar den aktuella boken på samma tema och presenterar en mängd formgivare, konstnärer och kreatörer. Några av de medverkande är: Marie-Louise Ekman, Klässbols linneväveri, Evelina Kroon, m.fl.

MATS GUSTAFSON & TED MUEHLING
10 juni – 10 september 2023

Mats Gustafson (f. 1951) började karriären som illustratör i slutet av 1970-talet. Hans eleganta, subtilt uttrycksfulla akvareller och pasteller vidgade modeillustrationens ramar och möjlig-heter. Genomslaget blev internationellt. Bland uppdragsgivarna hittar vi Hermès, Svenskt Tenn, Tiffany & Co., Yohji Yamamoto och Comme des Garçons. De senaste tio åren har Gustafson arbetat för modehuset DIOR.

Sida vid sida av modeteckningen har hans penseldrag frammanat intima och känsliga porträtt; av människor, stenar, svanar. Blicken vänds återkommande mot naturen på Long Island i USA, där han bor sedan 20 år. Hans konst har den senaste tiden ställts ut på bl.a. Akvarellmuseet och CFHILL.

Ted Muehling (f. 1953) har designat smycken och föremål inspirerade av naturen sedan 1976. I sin studio i New York skapar han objekt i ädelsten, metall, pärlemor, horn, plast och trä. Askar, smycken, vaser, en käpp, en spegel. Ofta unika objekt, tillägnat en vän. Alltid med naturen som avstamp. Han undviker industridesignens konventioner och begränsningar och arbetar med sin egen design på ett hantverksmässigt sätt där tid inte är ett hinder och kvantitet inte ett krav.

Paret Gustafsons och Muehlings konst delar ett gemensamt språk i hur de utforskar texturer. Texturerna hos tyger, hud, skal, sand, mineraler och metall. Muehlings kuriosakabinett med naturaliesamlingar och uråldriga fossiler och Gustafsons solitära akvarellstenar och snabba penseldrags haute couture, behandlar de eviga frågorna om livets övergående natur - memento mori.

I utställningen på Millesgården visas de båda konstnärernas verk sida vid sida i en besjälad miljö – med antika porträttbyster, barockmöbler och kuriosakabinett fyllda av naturens under. 

Curator är formgivaren Tom Hedqvist (f. 1948).

MAGISKA MILLESGÅRDEN
Fotografier av Yanan Li 

Fotograf Yanan Li flyttade till Sverige från Kina år 2000. En av anledningarna var att den berömda Hasselblads-kameran kommer härifrån. Kamerans typiska slutarljud hade väckt hans intresse redan när han studerade fotografi i Kina. Idag är han Hasselblad-ambassadör, en av få i världen.

Allkonstverket Millesgården, med sina skulpturer och fontäner gjorde ett starkt intryck på honom. När vi upptäckte hans passion för Millesgården bjöd vi in honom att bli vår fotograf. Samarbetet har bland annat resulterat i dessa fotografier, som invigdes av HKH Drottning Silvia, samt boken The Home and Art of Carl Milles, från 2016.

Hans fotografier gör det möjligt för dig att ta del av ett Millesgården få har möjlighet att uppleva; skulpturparken höljd i magiskt mörker, dimmig gryning eller i färgmättad solnedgång. Han har övernattat här, kämpat sig fram genom snöstormar och lärt känna Millesgården i vått och torrt, dag som natt.

Många fotografer har besökt museet under åren. Men Yanan Lis känsliga ögon och passion utöver det vanliga, förmedlar det vi inser att vi saknat – bilder som fångar det magiska med Millesgården, som väcker känslor och får oss att verkligen känna platsen!

Onita Wass 
VD, Millesgården

Yanans bilder är publicerade i boken THE HOME AND ART OF CARL MILLES (2016), som finns att köpa i museibutiken. Ett urval av Yanan Lis bilder finns i även i affischform i museibutiken. 

Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.