Utställningar 2015

THE RISE AND FALL OF INGRID BERGMAN. 
AND RISE. 
8 OKT - 24 JAN 2016

Utställningen THE RISE AND FALL OF INGRID BERGMAN. AND RISE, är en hyllning till Ingrid Bergman med anledning av att det är 100 år sedan hon föddes. Ingrid Bergman räknas som en av världens största filmskådespelerskor genom tiderna. Hon vann tre Oscars och är rankad som nummer fyra i historien av American Film Institute. Men Ingrid Bergman är inte bara en filmstjärna från förr. Som yrkesmänniska och person var hon en föregångare och det var inte alltid hennes vägval applåderades. Utställningens titel kan uppfattas som provokativ. Den del av utställningen som heter The Fall berättar om en kvinna som var sig själv trogen och ville gå sin egen väg. Konsekvensen blev att hon blev baktalad, till och med i den amerikanska senaten!

“I have no regrets. I wouldn’t have lived my life the way I did if I was going to worry about what people were going to say.”

Som kända svenskar i USA och Italien hade Ingrid Bergman och Carl Milles lärt känna varandra och brevväxlade. I utställningen visas ett personligt brev från Ingrid Bergman till Carl Milles liksom tre fotografier där barnen Rossellini poserar i Millesgårdens skulpturpark som är täckt av snö. Ingrid Bergman ger i brevet uttryck för att hon känner sig missförstådd i Sverige, en känsla som hon delade med skulptören Milles. 

I utställningen visas bl.a. 60 fotografier av Robert Capa, Lennart Nilsson och andra fotografer, grafik av Andy Warhol, scenkläder samt filmer från olika faser av skådespelerskans liv. Dottern Isabella Rossellini har givit utställningen sitt fulla stöd och öppnat upp Ingrid Bergmans personliga arkiv på Wesleyan University i USA. 

Beställd av Strandverket Konsthall. Producerad av Actit kommunication och R.A.B.B.E.

8 MÅLNINGAR AV MARC CHAGALL. 
12 sep - 4 okt 2015

Den 12 september skulle utställningen MARC CHAGALL OCH HANS RYSKA SAMTID  öppnat på Millesgården. Den producerades i
samarbete med Ryska museet i St Petersburg och innehöll 48 verk. Ryska museets 40 verk nekades exportlicens från Ryska kulturministeriet och utställningen fick ställas in med kort varsel. Till utställningen producerades en katalog som finns på svenska och engelska. I sista stund kom 8 målningar från privata samlingar i Europa. Millesgården har beslutat att visa dessa konstverk som aldrig har visats i Sverige tidigare.

Dessutom visas två teckningsalbum och 4 lösa teckningar som visar spännande sidor av Chagalls konstnärskap. Ytterligare ett verk finns med, målad av Chagalls lärare Yehuda Penn. Verken ger en bild av den tidiga Marc Chagall och hans upplevelser från Vitebsk. Minnen som kom att prägla hans konstnärskap livet ut.

Millesgårdens är en stiftelse som har sitt ursprung i att Carl Milles skänkte sitt hem till svenska folket 1936. Den största inkomstkällan är entréintäkterna. Därför kostar det 150 kr att gå in på hela Millesgården, barn o ungdomar t om 18 år har fri entré. Vill man komma flera gånger kan man köpa ett årskort för 250 kr. Stiftelsen äger och förvaltar allt på Millesgården och dess uppdrag är att bevara samt visa Carl och Olga Milles hem för allmänheten.

POMPEJI
20 september - 18 maj 2015

Utställningen är ett samarbete med Svenska Pompejiprojektet, som sedan mer än tio år är verksamma i Pompeji. Den
historiska platsen har varit en inspirationskälla under flera århundraden. Millesgården, med inredningar och trädgårdsanläggningar inspirerade av Pompeji, ger en spännande inramning.

Bakgrund
Sedan mer än tio år pågår ett svenskt arkeologiskt projekt i Pompeji kallat "Pompejansk Livsform". Initiativtagare var professor Anne-Marie Leander Touati, professor i Antikens kultur och Samhällsliv vid Lunds Universitet, som fortfarande är projektledare. Svenska arkeologer bedriver ett större fältarbete i ett bostadskvarter i Pompeji, Insula V1. Under åren på plats har sex forskare och ett sextiotal studenter deltagit i utgrävningarna av bland annat tre stora hus, en krog och en trädgård. Flera fynd har gjorts. 
En del av det svenska projektet är även att undersöka pompejanska och nypompejanska konstinfluenser i Sverige från sent 1700-tal till idag. Tanken att presentera resultatet av den arkeologiska forskningen har funnits sedan länge. På Millesgården, en anläggning präglad av antika ideal, blir planerna verklighet.  

Pompejansk påverkan i Sverige
De svenska konstnärerna Carl och Olga Milles, som byggde Millesgården under första halvan av 1900-talet, är exempel på två konstnärer som lät sig inspireras till byggnationer på Millesgården efter resor till Pompeji. Utställningen Pompeji blir ett intressant möte mellan den egentliga antiken, i form av inlånade föremål från Pompeji, och Millesgårdens skapade antika miljöer, skulpturpark och trädgård. 

Utställningens innehåll 
Den vetenskapliga aspekten svarar på frågor om vad som sker i utgrävningarna av Pompeji idag och vad forskare vet om livet i staden under antiken. Den mänskliga aspekten låter besökarna möta människorna i Pompeji. Den estetiska aspekten visar hur konstnärer och arkitekter under århundraden låtit sig inspireras av Pompeji vid husbyggen, utsmyckningar etc. Därtill visas en nygjord 3D modell av bankiren Caecilius Iucundus villa, dels som ruin, dels som i sin forna prakt.

Centralt i utställningen blir material från de svenska utgrävningarna. Objekt av olika slag från svenska museisamlingar lånas in och presenteras. Det är framförallt bronsavgjutningar efter bronsskulptur från Pompeji och Herculaneum som kommit i offentlig eller kunglig svensk ägo under 1800- och 1900-talen och som finns på Nationalmuseum, UD och de Kungliga Slotten. 

Genom utnyttjande av de museirum, både inne och ute som Millesgården erbjuder, och Pompejiprojektets egen fotodokumentation vill vi förmedla intryck av upplevelsen av Pompeji och stadens många storslagna miljöer. 

Projektgrupp
I projektgruppen för utställningen ingår bland annat professor Anne-Marie Leander och F D Henrik Boman från det svenska Pompejiprojektet, museichef Onita Wass och intendent Maria Wiberg från Millesgården. 

ÄLSKADE BLOMMOR

30 MAJ - 30 AUGUSTI 2015

I årets sommarutställning på Millesgården släpper vi in trädgården i Konsthallen. När det blommar som vackrast i skulpturparken, 
låter vi det blomma även inomhus genom att visa mer än 60 konstverk av 20 konstnärer, alla med blomstermotiv. Äldre stilleben hänger sida vid sida med verk av framstående samtidskonstnärer. Vi ser måleri, foto och rörlig bild, blomsterbilder som förmedlar allt från lust och njutning till död och förgänglighet. I utställningen öppnas våra ögon för detaljerna i de förföriska blomstermotiven. 

Vilka blommor har konstnärerna valt och varför? I en del av verken skildras blomstervärlden med vetenskaplig precision och i andra finns växter som bara blommat i konstnärens fantasi. Livsfarligt giftiga växter gömmer sig i sockersöta buketter. I samtida konstnärers verk finns blommor som växer, vissnar, plockas sönder, bildar mönster och växer fram igen. Målningar i minimal och monumental storlek för en dialog med videokonst och fotografi.

I utställningstexterna presenteras blomsterbildernas hemligheter från odlarens perspektiv. De är skrivna av Karin Berglund, 
författare till bland annat Bonniers stora bok om Din trädgård (1996) och Med fingrarna i jorden (1999). Karin Berglund, vars blick är tränad både på levande och avbildad växtlighet, berättar om de olika blommornas historia och status och deras plats i rabatter och buketter. Hon skriver om ätbara blommor och om giftiga, och hur de kunde användas i historisk tid för framställning av 
mediciner.   

Utställningens konstnärer: Ivan Aguéli, Roger Andersson, Dick Beer, Saara Ekström, Sven Erixson, Elsa Grünewald, Denise Grünstein, Agda Holst, Eugène Jansson, Gunilla Lagerhem Ullberg, Henning Malmström, Heikki Marila, Maria Sibylla Merian, Olga Milles, Emma Mulvad, Jenny Nyström, Ewa-Marie Rundquist, Theodor Schröder, Andy Warhol, Frans Ykens.

INDIA Past >< Forward
20 - 27 MAJ 2015

En liten utställning vid Konsthallens entréplan.

INDIA Past >< Forward är en hyllning till Indiens hävdvunna designtradition. Med utgångspunkt i ett urval samtida designföremål, hämtar Studio Design Temple inspiration från och drar paralleller till Indiens historia i en utställning som visar bredden och sinnrikheten i denna 5000 år gamla civilisation.

Med historisk indisk vardagskonst skapas en syntes av form, funktion och material som under hundratals år legat till grund för 
formgivningens utveckling. En väsentlig aspekt av vardagsföremål är deras funktion som kulturbärare. Denna visuella dialog mellan det gamla och det nya riktar ljuset mot Indiens folk och deras levnadssätt. 

Från en position i gränslandet mellan globalisering och uråldrig designkultur ger INDIA Past >< Forward en inblick i den starka framtidstro som präglar 2000-talets Indien. 

Om man vill ta sig högt upp måste man ha djupa rötter, är devisen för Studio Design Temples presentation av INDIA Past 
>< Forward. En visuell dialog mellan föremål från Indiens dåtid och nutid.

Studio: Design Temple
Curator: Divya Thakur

50 000 vilda vårlökar
Våren 2015

KREATÖR: LANDSKAPSARKITEKT ULF NORDFJELL 

Millesgården - Rosendals Trädgård - Prins Eugens Waldemarsudde

Tre av Stockholms mest omtyckta platser: Millesgården, Rosendals Trädgård och Prins Eugens Waldemarsudde visar våren 2015 en gemensam satsning på vårlökar i park och trädgård. Totalt har trädgårdsmästarna planterat 50 000 lökar. I Millesgårdens 
skulpturpark möts besökarna bland annat av ett hav av narcisser, kejsarkronor och stäppliljor utformade av landskaps-arkitekt Ulf Nordfjell och trädgårdsmästare Maja Stjernberg. Framför Annes hus på Nedre terrassen arrangeras en löktrappa, med tidiga vårlökar som krokus, iris och pärlhyacinter, allt odlat i krukor.

Skira lökplanteringar i en färgskala från vårens gröna toner med inslag av vitt, gult, orange och brunsvarta kontraster för att 
förstärka platsens karaktär och de vackra stenmurarna. 

I Waldemarsuddes skärgårdslandskap möter vi Prins Eugens favoriter i slottets närmiljö med traditionella kompositioner och framför huvudentrén har gräsmattans tidiga vårflora kompletterats med olika sorters blomsterlök av trädgårdsmästaren Marina 
Rydberg. Allt i en färgskala som återfinns i Waldemarsuddes äldre löksortiment. Mängder av botanisk krokus, snödroppar, snöklockor, pärlhyacinter och scilla m.m. har kryddats med tidiga tulpaner och narcisser.

På Rosendals Trädgård möts trädgårdsdesignern Jaqueline van der Kloet och Ulf Nordfjell. Jacqueline van der Kloet är välkänd bland annat för sina "magiska blandningar" av blomsterlök i perenna planteringar. Till Rosendals Trädgårds pergolaplanteringar har Jacqueline designat blomsterlöksarrangemang i samspel med befintliga perenna planteringar. Pergolarabatterna, planerade av Rosendals trädgårdsmästare Malin Skiöld har nu fått ett tillägg av mängder med vårblommande lök. Färgskalan har baserats på de befintliga perennerna i mörkröda toner, med inslag av krämigt gult, blått, lila och varma toner i orange.

ZOO COLLECTIVE
Cajsa von Zeipel vs Carl Milles
21 februari - 22 mars 2015

Cajsa von Zeipel har under de senaste åren invaderat den svenska konstscenen med sin flock av tonårstjejer. I Stockholm
har vi sett den utmanande skulpturen Pretty Vacant utanför MOOD-gallerian och Göteborgs Konstmuseum har köpt in Seconds in Ecstasy till den permanenta samlingen där den ses tillsammans med bl.a. verk av Carl Milles. I konstnärshemmet på Millesgården möts nu von Zeipels långsmala lättklädda monumentalskulpturer och Milles klassicerande gipser. Ett möte som skapar gnistor! 

"Hästsvans, bockhovar och horn i pannan vs. hästsvans, platåskor och skitattityd. Figurativ skulptur, vit yta, långsmalt ideal. Vad har hänt med den svenska gipsen på 100 år? Zoo Collective flyttar in i Carl Milles ateljé, primärt för att retas, snickesnacka och få ner Milles på alla fyra. Carl Milles fascination för grekisk mytologi resulterade i ett betydande antal skulpturer, föreställande
mytologiska väsen där gränsen mellan människa och djur suddats ut. Milles är långt ifrån ensam om detta. Zoo Collective rider vidare på den starka traditionen inom historien att använda djurriket som verktyg för att exemplifiera mänskliga psykiska egenskaper. 

Mötet med Milles verk kommer att vara den tredje gången som jag förhåller mig till en historisk samling. Första gången var i Nikehallen på Konstakademien där Seconds in Ecstasy presenterades - en jättelik strippa som utmanade Nike med sina långa ving-liknande ben som parerade Nikes huvudlösa hals. Andra gången på Göteborgs Konstmuseum, där verket Runkballe visades i
Sergelgången medan den klassiska samlingen var övertäckt med vita draperingsskynken i installationen Shy.
"

Cajsa von Zeipel 2014-12-17

Öppningen den 21:a februari kommer även vara releasen av boken PRO-ANATOMY, von Zeipels första bok som tar avstamp från hur en fascination och besatthet av kroppen framkallade ett intresse för skulptur, med material från 2007- 2014.

Cajsa von Zeipel, född 1983 i Göteborg. Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm samt Städelschule i Frankfurt.  Flertalet separat- och samlingsutställningar i Sverige och utomlands.