Finns till försäljning

Under Carl Milles levnad numrerades inga skulpturer men efter hans död beslöt stiftelsens styrelse att låta gjuta nya numrerade skulpturer i upplaga om 6 eller 12 exemplar. 

Millesgården har ett flertal skulpturer kvar att avgjuta och försälja i olika format. Nedan finns några exempel med information om dessa.

Susannafontänen, 1916

Svart diabas
Höjd: ca 2,20 m


Vinnare av Grand prix på världsutställningen i Paris 1925.

Mitt i en nedsänkt spegeldamm på Millesgårdens övre terrass står ett centralt verk, Susannafontänen. Skulpturen är huggen ur ett stycke svart granit i den tunga stil med hela släta ytor och mjuka former som var typisk för Carl Milles vid den här tiden. Graniten kommer från Glimåkra i södra Sverige. Brunnskaret tillkom på 1940-talet.

Många av Carl Milles skulpturer är placerade i fontäner eller bassänger, ofta har Carl Milles hämtat inspiration till sina verk ur bibliska berättelser, astrologi eller antik mytologi.  

Gud fader på Himmelsbågen, 1945-49

Brons
Höjd: ca 3 m


Skiss till föreslaget monument utanför FN-huset, New York

I slutet av 40-talet gjorde Carl Milles en skiss till en skulptur med Gud Fader som står på en regnbåge och fäster stjärnor på himlen, eller tar han kanske ner dem? Vid himmelsbågens fot finns en liten ängel som kastar upp stjärnorna, en efter en, till Gud Fader. 

Skulpturen var från början tänkt som en fontän och skulle placeras utanför FN-huset i New York, något som dock aldrig blev av. 1995 förverkligades skulpturens ursprungliga idé genom att en av Milles elever, Marshall Fredericks, förstorade skissen och utförde fontänen i full skala vid Nacka Strand, inloppet till Stockholm. Där bidrar skulpturens vattenstrålar till att skapa en upplevelse en form av att en halvcirkelformad båge bildas. På bågens krön högst upp står Gud Fader.

Guds hand, 1949-1953

Brons
Höjd: ca 3 meter


En liten man står i en stor hand. Han tittar uppåt och kroppen är spänd med vitt utspärrade fingrar. Mannen balanserar på den stora handens tumme och pekfinger, något som verkar nog så krävande, men koncentrationen är av ett annat slag. Mannens uppmärksamhet är riktad mot något i himlen som om han tog emot ett meddelande eller förde ett samtal.

Carl Milles arbetade med Guds Hand mellan 1949 och 1953. Det var en av tre stora beställningar under 1950-talet som han slutförde före sin död 1955. Från början gjordes den för den svenska staden Eskilstuna och idag finns den på många håll i världen, bland annat i Tokyo, Melbourne och Peking.

Klicka här för mer verk
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse