Antiksamlingen

Den öppna loggia som senare byggdes in för att bli utställningsrum för antiksamlingen, stod klar 1913. Rummet användes som friluftsateljé av Carl Milles. Hörnpaviljongen längst ner i rummet fungerade som sommarmatsal. Trots att loggian var öppen var den inredd med möbler och på väggarna hängde tavlor. Först i slutet av 60-talet glasades loggian in för att kunna inrymma antiksamlingen. Under vinterhalvåret fungerade loggian som orangeri åt skulpturparkens medelhavsväxter; oliv, citrus, lager, granatäpple och myrten. 

Som ung bedrev Carl Milles självstudier i antikens skulptur på museer i Paris och München. Antikintresset behöll han hela livet och för honom var den antika skulpturen en ständig källa till kunskap och inspiration. Övertygelsen om nyttan av att studera antikens skulptur fick Carl Milles i sin ungdom då han assisterade den franske skulptören Auguste Rodin. Rodin var en hängiven beundrare och samlare av både antik och östasiatisk skulptur. 

Carl Milles var under hela sitt liv mycket intresserad av antik skulptur som han ansåg var en ständig källa till kunskap och inspiration. När Carl Milles fick ekonomiska möjligheter började han samla grekiska och romerska antikviteter. Han började med marmorskulpturer. Senare köpte han även mindre bronser och keramikkonst, mynt och guldsmycken. Han talade om sin samling som The Greek Collection och använde den i sin skulpturundervisning. Hans elever, både på Konstakademien i Stockholm och på Cranbrook Academy of Art utanför Detroit, uppmanades att skaffa sig ordentliga kunskaper om antik skulptur.

Förutom de grekiska och romerska verken, samlade Milles också egyptiska, etruskiska och kinesiska antik­viteter.
Samtliga finns idag på Millesgården.
Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.